Szallas.hu
A Szallas.hu és a BIG FISH 2016 júliusában kezdett együttműködni annak érdekében, hogy a magyar szálláskeresőket még jobban ki tudja szolgálni a szolgáltatás. Bár a szállás.hu többszörösen díjnyertes oldalát a felhasznalók eddig is könnyen tudták használni, elemzésünkben arra koncentráltunk, hogy olyan vásárlásra ösztönző javaslatokat tegyünk, amik növelik a felhasználói élményt és a konverziós arányt.
Az elemzés
A javaslatok egy része a dizájnra vonatkozott (például a kiemelő színek, illetve a logó pirosának gyakoribb használatára), egy nagyobb rész viszont az oldal kereső-és szűrő funkcionalitásának fejlesztését célozta. A szálláshelyek oldalának tartalmi tagolására nézve is születtek javaslatok, azonban mivel a legtöbb szálláshely-foglalás keresést követve, listaoldali megtekintésekből származott, úgy döntöttünk, hogy a listaoldal optimizálására fogunk a fejlesztések alatt koncentrálni.
A javasolt fejlesztések
A szálláshely keresések után a listaoldal a júliusi elemzés idején a következőképpen jelent meg:
Látható, hogy az első megjelenített elemnél két különböző ajánlatnak tűnik az első szálláshely ajánlata, pedig mindkét link ugyanoda vezet. A legjobb ajánlat ilyen típusú kiemelése összezavaró lehet, ezért törekedtünk arra, hogy a megjelenítés egyértelműbb legyen. Zavaró lehetett még, hogy a keresőben és a szűrőben nincs azonnal láthatóan kiemelve, milyen keresés/szűrés aktív.
Ezen javaslatok alapján a szállás.hu listaoldalát a következőképp alakítottuk át:
- Egyértelműbbé tettük legjobb ajánlat kiemelését
- Egy-egy találat sokkal több információt tartalmaz
- Figyelemfelketően jelezzük, hogy az egyes szálláshelyek mennyire népszerűek, hányan foglaltak a nap során, illetve hányan tervezik. Ez egy remek pszichológiai kiváltó ok arra, hogy az ajánlatok böngészőit minél gyorsabb cselekvésre (foglalásra) buzdítsuk.
- A szűrőknél egyértelműen jelezzük, milyen ajánlatokkal találkozhat a látogató, és milyen szálláshely típusok azok, amik a megadott keresési feltételekkel lehetetlen kombinációt alkotnak.
Amit mindenképp egy fejlesztendő lehetőségnek láttunk, az a dátum nélküli szűrés fejlesztése volt – ilyenkor ugyanis nem jelennek meg árak a keresőknek. Feltételeztök, hogy növelné a konverziót, ha a kereső algoritmus javaslatokat adna a legforgalmasabb időszakokra dátummal és árral megjelölve.
Asztali megjelenítéskor ezt egy helyett négy ár megjelenítésével oldottuk meg, míg mobilon négy különöző tesztverziót futtattunk:
- “None” verzió – nincs dátum megjelenítve
- “Scroll” verzió – több dátumot jelenítettünk meg, görgetni kell a megjelenésért.
- “Table” verzió – itt táblázatban jelentek meg a dátumok.
- “Single” verzió – itt egy-egy dátum jelent meg minden egyes szállásnál.
A dátum-és ár megjelenítési verzókat a Google Analytics segítségével A/B teszteltük, mielőtt a szállás.hu összes felhasználója elé egy új verziót bocsátottunk volna.
Az A/B teszt eredményei
A júliusi elemzés után 2016. szeptember 5. és 26. közötti az asztali gépeken mértük össze a listaoldal két (eredeti és változtatott) verzióját, míg mobil eszközöknél az összesen öt (eredeti és négy különböző változatának) verzióját 2016. október 13. és november 10. között teszteltük.
Az asztali gépeknél a négy ár megjelenése az egyhez képest mind a visszapattanási, mind a konverziós arány romlását hozta (előbbi közel 5 százalékkal nőtt, utóbbi 1,71 százalékkal csökkent), így ezt a változást elvetettük.
Mobileszközökön a négy verzió közül egyik sem hozott szignifikáns javulást az eredetihez képest.
Eredmények
A szállás.hu oldalának közös átgondolása az oldal navigációját több ponton is segítette, ezeken a pontokon egyértelmű fejlődést sikerült elérni. A kiválasztott és tesztelt dátum és ár megjelenés módosítása nem volt megfelelő a felhasználók számára, ezért ezeket a változtatásokat elvetettük.