PrimaNet

A PrimaNet.hu online szakáruház a családi házas környezetben élők számára kínál több ezer hasznos és praktikus terméket. Online szakáruházunk különleges abból a szempontból, hogy számos speciális és réspiaci terméket kínál: disznóvágáshoz, pálinkafőzéshez, borkészítéshez, kerti munkákhoz, főzéshez, otthoni munkavégzéshez, fűtéshez, grillezéshez, szabadtéri sütögetéshez, kempingezéshez, munkavédelemhez, hegesztési és forrasztási munkákhoz, vagy éppen vendéglátósoknak, büféseknek (HORECA). Ezen felül gázpalack, gázpatron és utántöltő kínálatunk is egyedülálló.

Az évek során a PrimaNet számos díjat nyert el, köztük az Ország Boltja 2015. Minőségi díj III. helyét, az Árukereső Megbízható Bolt és a Vedd a Neten! minősítését, emellett Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi szövetségének, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (Sz.E.K.org) tagja.

Vezetői összefoglaló

A Primanet.hu műszaki webáruház rendkívül széles termékkínálatával komoly követelményeket támaszt a webhely működésével és használhatóságával szemben. Az oldal az alapvető elvárásoknak ugyan megfelel, ám elemzésünk során több területen is javasoltunk fejlesztést, melyekkel jelentősen javítható a megjelenés és a hatékonyság.

Az oldal megjelenésében picit „zajosnak” tűnt. Túl sok grafikai elemet és túl sok szöveget tartalmazott, ami nehezítette a navigálását és a lényegi információk megszerzését.

A Primanet.hu-n javasolt fejlesztések közül a legfőbb területnek a reszponzív design kialakítását ítéltük​, ekkor ugyanis még egyáltalán nem volt mobil platformokra optimalizálva az oldal. Emellett a felesleges, nem használt funkciók eltávolítását, illetve a vásárlási folyamat egyértelműsítését láttuk fontos feladatnak.

A fenti területeken végezett fejlesztések eredményeit YoY adatok összehasonlítása segítségével mértük le.

Reszponzív megjelenés

Vizsgálataink során egyértelművé vált, hogy a Primanet.hu legfőbb fejlesztési lehetősége a mobilra optimalizálásban rejlett. A mobil eszközökről érkező látogatóknál megfigyelhető volt a magas visszafordulási-,  és alacsony konverziós arány. Meglátásunkat igazolta, hogy a reszponzív oldal elkészülte számos korábbi problémát megoldott:

  • Valamennyi platformon – nem csak mobilon és tableten, hanem desktopon is – egyre több felhasználó érkezik a webhelyre.
  • Több mint 830%-al nőtt a mobilos eszközökön keresztüli vásárlásokból befolyt bevétel.
  • Közel 500%-al növekedett a mobil konverzió aránya. Arányaiban a  konverziós ráta nagyobb mértékben növekedett, mint a felhasználók száma.

Kereső és találati lista

A kereső működésével kapcsolatban nem tapasztaltunk funkcionális problémákat, az a terméknevek között és a termékleírásokban is megfelelően keresett. A kereső már a keresési kifejezés beírása közben is releváns találatokat adott. Miközben a keresőt használó látogatók sokkal magasabb arányban konvertálnak mint a keresőt nem használók, a vizsgált időszakban csupán a látogatók 5,55%-­a használta a keresőt.

Javaslataink:

  • A bal oldalon felsorolt paramétereket használva a találati listaoldal tovább szűkíthető. Érdemes lenne átgondolni ezen paraméterek használatát – egyes felhasználók számára a túl sok választási lehetőség zavaróan hathat.
  • A keresés találati listája könnyen rendezhető, azonban érdemes lenne átgondolni és érthetőbben megfogalmazni a rendezés szempontjait.  A “relevancia” vagy az “ár szerint növekvő” szófordulatok helyett olyan egyértelmű kifejezéseket javaslunk, mint a “legolcsóbb” vagy “legdrágább”.
  • A kereső jelenleg túlságosan beleolvad a fejléc grafikai környezetébe. Megfelelő vizuális kiemeléssel jobban elkülönülne környezetétől, és magára vonná a felhasználók figyelmét.

Eredmények:

  • A keresőmező a megvalósult kiemelés révén vonzza a felhasználók figyelmét, egyszerűbbé teszi a webhely használatát.
  • A találati lista rendezési elvének átalakítása után egyértelműbbé vált annak használata.
  • A keresést tartalmazó munkamenetek száma 12,02%-al növekedett.

Navigáció

Általánosságban elmondható, hogy webhely navigációja logikus,​ ugyanakkor a két soros főmenü miatt kevésbé áttekinthető​, felépítése nehezebben megérthető​ volt. A kosár, a saját menü, a keresőmező és természetesen a kulcsoldalak is bármikor könnyen elérhetők voltak. Minden oldalon szerepelt a navigációtörténet („breadcrumb”). A láblécet zsúfoltnak találtuk.

Javaslataink:

  • Mivel a kategóriák, termékek és gyűjtőoldalak két sort elfoglaló főmenüje nehezen áttekinthető, így a navigációnak ez a meghatározó eleme mindenképpen egyszerűsítést, átgondolást igényel.
  • Javasoltuk a lábléc újratervezését is, mivel az  akkori formájában túlzsúfolt, a sok szöveges tartalom miatt nehezen érthető és áttekinthető volt.

Eredmények:

  • A menü újragondolásával és egyszerűsítésével jelentősen javult az átláthatóság, könnyebbé vált a használat.
  • A fejléc és a lábléc leegyszerűsítése áttekinthetővé, használhatóbbá tette a felületet.
  • Az oldal visszafordulási aránya teljes egészében csökkent.

Termékoldalak

Konverziós szempontból ezek a legfontos oldalak az összes közül, hiszen a keresőkből, a közösségi oldalakból és más forgalmi forrásokból a látogatók közel 73%-a  ezen oldalak valamelyikére érkezik.

A termékoldalak alapnavigációja logikus, érthető volt, ​ mind a linkek (leginkább a navigációtörténetben alkalmazva), mind a gombok (kosár, kedvencekhez adás) a megfelelő helyen és megfelelő hangsúllyal szerepeltek.


Javaslataink:

  • Az oldal​ túlzsúfolt volt, ami nehezítette a lényeges információk megtalálását. Ezért szükségesnek éreztük az oldal átstruktúrálását, a felesleges elemek eltűntetését valamint a lényegesek kiemelését.
  • A webhely statisztikái szerint a “kedvencek közé” és az „emailben elküldöm” funkciókat a látogatók nem használták, ezért ezek megtartása szükségtelenné vált.
  • Minden oldalon találunk egy termékajánló blokkot, ami egy beépített (külső) ajánlórendszer révén releváns termékeket tartalmaz, mivel azonban ezek egy fül (tab) mögött jelennek meg, a felhasználók gyakran észre sem veszik őket, ezért jobban előtérbe kellett hozni az ajánlókat.
  • További javítási lehetőséget láttunk abban, hogy a  termékajánlókból nem lehetett a terméket közvetlenül a kosárba helyezni,  a felhasználónak először a termék adatlapjára kellett navigálnia és csak onnan tudta a kosárba helyezni a terméket.
  • Maga a leírás​ egy jól áttekinthető vázra épült (általános leírás, műszaki adatok , letölthető dokumentumok, márkainformációk, vélemények), ezért ennek megtartását javasoltuk.

Eredmény:

  • Az oldal újratervezésével a zsúfoltság megszűnt. A felesleges elemek levétele tovább növelte az oldal áttekinthetőségét.
  • A termékoldalak visszafordulási aránya csökkent.
  • A tabok mögé rejtett ajánlott termékeket egymás alatti blokkokban helyeztük el. Ennek az új megoldásnak köszönhetően az ajánlók láthatósága jelentősen nőtt.
  • A termékek a termékajánlókból közvetlenül a kosárba helyezhetővé váltak, ezzel lényegesen egyszerűsödött  az ajánlott termékek megvásárlásának folyamata.

Kosár

A kosár szintén állandó és fix eleme a fejlécnek, így annak tartalma darabszám és érték bontásban mindig ellenőrizhető.

A termék kosárba helyezésekor egy pillanatra megnyílik a fejlécben elhelyezett kosár, így a felhasználó azonnal látja hol kell folytatnia a vásárlást:

Javaslataink:

  • Akciós ár esetében a kosárban jelenleg nem látszik a termék eredeti ára, ezt érdemes lenne szerepeltetni.
  • A kosárban célszerű lenne jelezni a szállítás várható idejét is.

Eredmények:

  • A kedvezmények megjelentetése a kosárban növeli a vásárlókedvet, arra ösztönzi a vásárlót, hogy tovább haladjon a vásárlási folyamatban.

Checkout folyamat

A vizsgálat során mért 1,91%-os e-­kereskedelmi​ konverziós arány az ágazati átlagot tekintve alacsonynak mondható. Ezen belül a desktop viszonylag jobban (2,37%), míg a mobil csupán 0,56%-on teljesített. 1,09%-kal a kettő között végzett a táblagépes vásárlás.

A vizsgált időszakban összesítve 61,11 százalékos volt a csatornakonverziós arány. A legnagyobb lemorzsolódást a kosár és a szállítási mód megadása között észleltük (közel 35%), de a véglegesítés és a sikeres megrendelés között is magasnak mondható volt a veszteség (7%).

Az egyes lépeseknél tett javaslataink megvalósítása következtében a csatornakonverziós arány növekedését vártuk.

1. lépés – Kosár

Javaslataink:

  • Az alsó „tovább a fizetéshez” gombot érdemes lenne a fizetendő ár közelében elhelyezni.
  • A kedvezményeket érdemes az árak mellett feltüntetni.

2. lépés – Számlázási adatok

Javaslataink:

  • A fizetési módnál a vásárlónak először a számlázási címet kellett megadni, amennyiben az egyezett a szállítási címmel egy checkbox segítségével a szállítási címet a rendszer automatikusan kitöltötte. Ha a vásárló nem olvasta el figyelmesen, hogy a cím a számlázásra vonatkozik, könnyen azt gondolta hogy a szállítási címet adja meg. Ráadásul általában a vevő szempontjából sokkal fontosabb a szállítási mint a számlázási cím, ezért célszerűbbnek láttuk  a kettő megcserélését.
  • A számlázási cím a  telefonszám megadásával kezdődött, azonban ez a szállításhoz tartozó adat, a számlán nem kell szerepeljen, ezért külön célcszerű megjeleníteni.

3. lépés – Fizetési mód

Javaslataink:

  • A “Válasszon fizetési módot, majd tovább az ellenőrzés gomb!” felirat túl hosszú, elég csak a “Válasszon fizetési módot”.
  • Tovább az ellenőrzéshez gomb nincs összhangban a fejlécben lévő megnevezéssel.
  • “Összegzés” – az elnevezés folyamatait érdemes lenne egységesen használni.
  • Masterpass fizetési mód esetében a vizsgált időszakban 55 megkezdett tranzakcióból csupán 7 zárult sikeres fizetéssel. A Masterpass fizetési módnál a felhasználók a már megszokott bankkártyás logókat látták, és mivel sokszor nem olvasnak figyelmesen összekeverhették a Mastercarddal. Nagy valószínűséggel ezek a vásárlók nem rendelkeztek Masterpass regisztrációval, és elakadtak a folyamatban, és már vissza sem jöttek. Úgy gondoltuk, hogy érdemes lenne a fizetési módnál hangsúlyosan figyelmeztetni a vásárlót, hogy csak abban az esetben használja ezt a módot, ha már rendelkezik Masterpass regisztrációval. Esetleg ha nincs regisztrációja, egy külön ablakban megnyíló link segítségével megteheti.


A checkout folyamat változtatásainak összesített eredménye:

  • A kosároldalról a szállítási módra továbblépők száma közel 5%-ot növekedett.
  • A kosár megtekintésével járó munkamenetek száma az elemzési időszakhoz képest több, mint 56%-kal nőtt, miközben a munkamenetek száma csak 30%-kal. Tehát nem csak többen keresték fel a webáruházat, de a látogatók nagyobb arányban jutottak el a vásárlási folyamatig.
  • A mobil konverziós arány közel 5-szörösére növekedett, a desktop konverziós aránya pedig több mint 30%-ot javult.