Praktiker webáruház
A BIG FISH és a Praktiker webáruház 2016. augusztusában kezdett együttműködni annak érdekében, hogy a webáruház fejlesztendő pontjait megtalálják, és a Praktiker vevőit online minél teljesebben ki tudják szolgálni. Az augusztusi elemzést és egyeztetéseket követően a Praktiker a BIG FISH által javasolt fejlesztéseket megvalósította, illetve az elemzés alapján az oldal dizájnjának egyéb változtatásait is életbe léptette. Ennek eredményeit a BIG FISH decemberben mérte.
Az elemzés
Az augusztusi elemzés a webáruház teljes működését vizsgálta UX, SEO, valamint mérési szempontokból. Az elemzés lényegi pontjai a következő javaslatokra fókuszáltak:
- az oldal mérésének pontosítása (a Google Analytics megfelelő bekötése, célkövetés, eseménykövetések beállítása)
- SEO, illetve organikus elérés priorizálása a robots.txt feltöltésével, a sitemap elérhetővé tételével, valamint a strukturált adatok beillesztésével
- Az oldal sebességének lehetséges növelése
- A webáruház mobilos használhatóságának fejlesztése
- UX szempontból az oldalon megjelenő komplex információk minél egyértelműbb strukturálásA, külön kiemelve a kosárfolyamat lépéseit
A fejlesztések
Az oldal betöltésének gyorsítása a Praktiker számára prioritás volt: egy átlagos intenetező maximum 3 másodpercet vár egy oldal betöltésére. Ha ez nem történik meg, a visszatérési hajlandóság erőteljesen csökken – ami a Praktiker offline üzleti lehetőségeit is ronthatja, hiszen a vásárlók kétharmada online tájékozódik vásárlás előtt.
Annak érdekében, hogy az oldal minél gyorsabban ki tudja szolgálni az érdeklődőket, a Praktiker a következő fejlesztéseket valósította meg:
- Javította a search console által problémásnak jelzett mobil oldalak használhatóságát,
- Kizárta a megjelenítést gátló JS és CSS használatát a hajtás feletti tartalomban, valamint
- Rangsorolta a látható tartalmat.
Az oldal betöltésének gyorsítása várhatóan annak organikus elérését is növelni fogja – de erre a célra a Praktiker egyéb, célzott fejlesztéseket is életbe léptetett. Először is létrehozták a sitemap.xml-et, és azt a Google keresőrobotjai számára elérhetővé tették. Ez azért szükséges, mert a Google ennek segítségével találja meg egy adott szájt különböző oldalait, amiket aztán osztályozni tud keresési relevancia tükrében. Emellett pedig létrehozták a strukturált adatokat, ezáltal a keresőmotorok könnyebben megértik az oldal tartalmát, és a keresőknek így olyan keresési eredményeket tudnak felmutatni, amik valóban relevánsak számukra.
Mobilos használhatóság tekintetében a Google mobilos mérési eszközei egyes oldalakon problémákat jeleztek. A mobilról böngészők és vásárlók kiszolgálásának, valamint az organikus elérés növelésének jegyében a Praktiker ezeket a javításokat elvégezte.
Az online vásárlók minél teljesebb körű kiszolgálásának része volt, hogy az oldal UX szempontból minél jobban megragadja az érdeklődőket – és az is, hogy a Praktiker őket minél jobban el tudja érni a későbbiekben is, illetve minél többet tudjon a vásárlóiról annak érdekében, hogy megfelelő ajánlatokkal szolgálhasson nekik. A regisztráció folyamatának megkönnyítése tehát dupla célt szolgált. Ennek érdekében a BIG FISH elemzése alapján a Praktiker weboldalán lehetővé tették a Google+, illetve Facebook-os belépést.
Az elemzés már említett célja volt, hogy a felhasználók minél strukturáltabb formában tudjanak tájékozódni a Praktiker oldalán. Ehhez a BIG FISH az oldalon minél több CTA (“call to action”) gomb elhelyezését javasolta, annak érdekében, hogy az érdeklődők számára egyértelművé váljon, hogyan tudnak a számukra legmegfelelőbb termékről tájékozódni, illetve azt megvásárolni.
A fejlesztések során mind a főoldalon, mind a katalógus oldalán egyértelmű CTA-k jelentek meg:
Az információk minél egyértelműbb megjelenésének része volt, hogy az oldalon a termékadatok minden terméknél megjelenjenek – a Praktiker és a BIG FISH együttműködése során ez is megvalósult, a termékek iránt érdeklődők minél jobb kiszolgálása érdekében.
A Praktikernek webáruházként egyértelműen érdeke a konverziós arány növelése, illetve a kosárelhagyás csökkentése. A BIG FISH UX elemzése természetesen ezeket a célokat szem előtt tartva készült el. A főbb, konverziós arányt és kosárelhagyás csökkentését érintő fejlesztések a következők voltak:
Míg korábban a szállítási díjat a Praktiker weboldalán csak a kosárfolyamat utolsó előtti lépésben láthatták a vásárlók, most már az érdeklődők számára minden termék alatt megjelenítik, így is könnyítve a döntéshozatalt.
A BIG FISH által elvégzett felhasználói tesztekből egyértelműen kiderült, hogy a kosároldalon sokan elakadtak. Például az októberi fejlesztések előtt a felhasználók a kosároldalon a legfeltűnőbb gombot nem tudták kattintani:
A szállítási mód kiválasztása nem volt kellőképpen hangsúlyozva, a vásárlási folyamat megakasztását okozva. Ez a fejlesztések után megváltozott, a kosárfolyamat első lépése mára sokkal egyértelműbbé vált:
A fizetési mód kiválasztása a felhasználói tesztek alatt szintén bizonytalanságra adott okot (többször felmerült, hogy nem tudták, áruházi átvétel során például fizethetnek-e kártyával). Decemberre ez is egyértelművé vált:
Szintén több probléma merült fel a szállítási és számlázási cím megadásakor, azonban ezek decemberre szintén megszűntek, és mostanra egy kattintással kitölthetővé vált a szállítási cím.
Az elemzésből kiindulva a Praktiker több kisebb, dizájnt érintő javaslatot is beemelt az oldalába. Ilyen volt például az akciós termékek jelzésének átgondolása. Az elemzés idején ezt így jelölték:
Annak érdekében, hogy a vásárlók számára egyértelműbb legyen, mennyit spórolnának a terméken az adott pillanatban történő vásárlással (tehát minél hatékonyabban tudják őket vásárlásra buzdítani), a Praktiker így alakította át az akciós termékek megjelenítését:
Eredmények
A fent részletezett fejlesztések október 29-én léptek életbe, ezért a visszamérésben a 2016. november 5. – december 5. közötti adatokat vizsgáltuk, amiket a 2015-ös, ugyanezen időszak adataival hasonlítottuk össze.
Az oldal sebessége a Google PageSpeed Insights eszköze alapján mobilon 4, asztali gépeken pedig 5 pontot javult. Az oldalt a Google mobilbarátnak minősíti.
Bár az oldal sebességét, illetve mobilos felhasználhatóságát érintő fejlesztések csak a későbbiekben fogják az organikus elérést is befolyásolni, a célzottan annak érdekében tett változtatások 2015. és 2016. novembere között 5 százalékos növekedést eredményeztek.
A közösségi média fiókokkal is lehetővé tett belépés hozta talán a leglátványosabb növekedést. A 2016 január és október közötti, havi átlagos regisztrációszám novemberben, a belépési lehetőségek bővítésével 110 százalékot nőtt.
A CTA-k elhelyezésével, több információ megjelenítésével, valamint a vevők kívánt “felhasználói útjának” egyértelműbb jelzésével a munkamenetenként megtekintett átlagos oldalszám 30 százalékot nőtt.
Mindezen fejlesztések, valamint a kosároldal optimizációjának is köszönhetően a Praktiker webáruházának konverziós aránya 46 százalékkal emelekedett.