Notebookspecialista
A Notebookspecialista.hu webáruház az elemzés megkezdésekor funkcionalitásában megfelelt az általános e-kereskedelmi sztenderdeknek, teljesítménye nem maradt el a hasonló szektorbéli webáruházak átlagos teljesítményétől.
A kiértékelésnél a folyamatos fejlesztést teljes mértékben le nem követő, apróbb mérési hiányosságokat tapasztaltunk, valamint az elemzés és felhasználói tesztek során a vásárlási élményt kis mértékben negatívan befolyásoló működést tártunk fel. Ezek alapján számos, főként apróbb módosítást javasoltunk, amelyek a felhasználói élmény további növelését, a felületek kényelmesebb használatát eredményezik.
Belső forgalmi szűrés
Az elemzés megkezdésekor az analitikákból nem voltak kiszűrve a webshop dolgozóinak, fejlesztőinek tevékenységei, így a webshop forgalmi számai kis mértékben torzították a valós webhely-használatot. A belső dolgozók IP címeinek szűrésének beállítása után az analitikákban már a reális képet láthatják a döntéshozók.
Szűrési opciók a keresésben
A találati listákon korábban nem lehetett például termékkategóriákra szűrni, így ha valaki a keresést egy márka felől indította (pl.: Lenovo), akkor releváns találatokat kapott, de ha csak a laptopok között szeretett volna böngészni, akkor végig kellett néznie adott márkájú egereket, laptoptáskákat, webkamerákat, egyéb kiegészítőket. Nem volt lehetőség arra, hogy szűréssel, vagy rendezéssel szűkítse a találatokat, ami a fenti példából kiindulva lehetett több száz is termék is.
Megoldás:
A javaslatunk azt volt, hogy a keresési találatokat a listaoldalaknál is használt oldal elrendezéssel, az ott elérhető szűrési opciókkal együtt, egységesen jelenítse meg a webshop.
Eredmények:
Ahhoz, hogy a fejlesztés hatását kiértékelhessük, az alábbi mutatókat monitoroztuk azon felhasználók esetén, akik a keresést használták az oldalon:
- Mennyi időt töltöttek az oldalon
- Mekkora volt a visszafordulási arányuk
- Mekkora volt a konverziós arány
Mivel a Notebookspecialistán a ballagás és karácsonyi időszak alatt történik kiugróan magas eladásszám, ezért egy olyan bázis- és tárgyidőszak eredményeit vetettük össze, amelyeket nem torzít szezonális hatás. A két időszak között a munkamenetek számában nem volt statisztikailag szignifikáns különbség.
A szűrők beállítása után azok a látogatók, akik az oldalon keresést hajtottak végre
- 12,64%-kal több oldalt néztek meg
- mintegy fél perccel tovább maradtak az oldalon
- 12,54%-kal kevesebben fordultak vissza további tevékenység nélkül
- 42,86%-kal többen vásároltak
Árukereső – beúszó sidebar
Zavaró tényező volt a felhasználók számára, hogy az oldalak böngészésénél egy Árukereső oldalsáv a legkisebb interakcióra beúszott és kitakarta a webshop felületének nagy részét, kisebb képernyőméretnél a felület majdnem egészét. Magát az oldalsávot informálódásra szinte senki nem használta, így az az eredeti funkcióját nem töltötte be.
Megoldás és eredmények:
Az oldalsáv kivételének hatására a visszafordulási arány esett, míg az oldalon töltött idő nőtt:
Menü működésének átalakítása
A menü használhatósági problémáját felhasználói tesztek során sikerült felderíteni.
A vizsgált munkamenetek során kiderült, hogy a menü túl gyorsan nyílt le, valamint azonnal visszazáródott, amint az egér lekerült róla. A túl gyors mozgás miatt a vizsgált felhasználók mindegyike legalább egyszer rossz termékkategóriába navigált, anélkül hogy ez feltűnt volna nekik. Ez sok esetben zavart okozott a felhasználókban, hiszen ha valaki otthoni felhasználású laptopokat keres, és gamer laptopokat kap eredményül, az nem az általa elvárt működés.
Megoldás:
Javasoltuk, hogy a menük ne csukódjanak vissza azonnal, ha az egér nem áll a kiválasztott elemen, ennek hatására a navigáció könnyebben kezelhető lett.
Eredmény:
A visszafordulási arány lecsökkent, valamint a menüben olyan pontokat is sikeresen megtalálnak a látogatók, amelyeket korábban nem:
Főoldali slider
A webshop főoldalán korábban használt slider az általános konvecióktól eltérő volt, a színhasználat miatt nem különült el a webshop többi elemétől, illetve a működése is eltért a megszokottól: csak a billentyűzet kurzor-vezérlő nyilaival lehetett jobbra-balra lapozni.
Az átalakítás hatására az oldal sokkal letisztultabb lett, mivel az új slider a webáruházakban és portálokon megszokott funkcionalitást és megjelenítést használ.
Eredmény:
A változtatás a visszafordulási arány 20%-os csökkenését, valamint a kilépési arány 18%-os csökkenését eredményezte.
Főoldali fejléc
A navigáció könnyítése érdekében a fejléc megjelenítése olyan módon változott meg, hogy az oldalon lefelé történő görgetés során a fejléc nem tűnik el, hanem kompakt változatban folyamatosan elérhető marad, benne a keresővel, így téve mindig elérhetővé a könnyű navigálási lehetőségeket.
Eredmény:
Az új megoldás hatására az oldalon nem csak a visszafordulási arány esett, de kevésbé jellemző, hogy keresés után kilépnének a látogatók, mélyebbre görgetnek az oldalon és több időt töltenek ott keresés után.
Listaoldali lapozó
Használhatóságban okozott kellemetlen élményeket a felhasználóknak, hogy a listaoldalakon a következő oldalra lapozásnál, az új oldalnak szintén az aljára gördítődve töltödött be a terméklista. Tehát, ha végig akarta valaki nézni az adott oldal teljes termékkínálatát, felfelé kellett scrollozni, viszont a lapozás funkció csak az oldal alján elérhető, így a rákövetkező oldalhoz vissza kellett scrollozni az oldal aljára. Ez a fajta működés főleg mobilos használatkor volt kényelmetlen a felhasználók számára.
Eredmény:
A fejlesztéssel ezt a fajta működés kiküszöbölésre került, bár így sem lapoznak sokan, de akik mégis, több oldalt néznek meg, és a visszafordulási arányuk 30 százalékkal esett.
Kosár gomb megjelenítése
A termékoldalon a “Kosárba” gomb nem szerepelt sem az asztali, sem a mobilverzió első view-jában, tehát nem látszott az oldal betöltése után, csak ha lejjebb görgetett a felhasználó.
Megoldás és eredmény:
Általános szabály, hogy a kosár gombnak görgetés nélkül elérhetőnek kell lennie, a módosítás hatására az oldal a sikeres vásárlást monitorozó funnelben egyértelműen jobb eredményeket hoz:
Checkout lépések
A checkout folyamat során a második lépésben a felhasználóknak egyszerre kellett megadniuk a szállítási és számlázási adataikat, amelyek egyben egy nagy és összetett adatbeviteli lépést jelentettek. Az adatok megadására szolgáló űrlap kettébontásával a lépések a felhasználók számára könnyebben teljesíthetőek lettek.
A folyamatban a visszalépés is egyszerűbben elérhető, az egyes lépések linkként jelennek meg, a rámutatás esetén a kattintatóságot szimbolizáló egérkurzorral.
Eredmény:
A kosár folyamatot sikeresen teljesítő felhasználók aránya közel 60%, ami jelentős növekedés az elemzés idején mért 40,81%-hoz képest.
KPI-ok
- Vásárlások száma: 2016 március vége: 331 darab, 2016. szeptember vége: 414 darab
- Kosárérték március: 44 459, szeptember vége: 38 910
- Kosárméret nincs változás
- TOP 10 termék ára március: 385 938 (átlag: 83 614) szeptember: 438 250 (átlag: 64 435)
- Nők aránya március: 28,8%, szeptember: 29,3%
- Oldal konverziója március: 1,48%, szeptember: 2,39%
- Mobilos látogatottság: március: 20,59%, szeptember: 25, 92%
- Mobilos konverziós arány: március: 0,22%, szeptember: 0,29%
A legnagyobb javulást az oldal sebessége érte el:
- Az elemzés idején elért mobilos 62/100 pontszámot sikerült 77/100-ra, az asztali 60/100-at pedig 80/100-ra változtatni.