Notebookspecialista

A Notebookspecialista.hu 11 éve alakult és napjainkra az egyik legismertebb notebookokat forgalmazó webáruházzá nőtte ki magát, fejlődésük az indulásuk óta töretlen.

A Notebookspecialista.hu webáruház az elemzés megkezdésekor funkcionalitásában megfelelt az általános e-kereskedelmi sztenderdeknek, teljesítménye nem maradt el a hasonló szektorbéli webáruházak átlagos teljesítményétől.

A kiértékelésnél a folyamatos fejlesztést teljes mértékben le nem követő, apróbb mérési hiányosságokat tapasztaltunk, valamint az elemzés és felhasználói tesztek során a vásárlási élményt kis mértékben negatívan befolyásoló működést tártunk fel. Ezek alapján számos, főként apróbb módosítást javasoltunk, amelyek a felhasználói élmény további növelését, a felületek kényelmesebb használatát eredményezik.


 

Belső forgalmi szűrés

Az elemzés megkezdésekor az analitikákból nem voltak kiszűrve a webshop dolgozóinak, fejlesztőinek tevékenységei, így a webshop forgalmi számai kis mértékben torzították a valós webhely-használatot. A belső dolgozók IP címeinek szűrésének beállítása után az analitikákban már a reális képet láthatják a döntéshozók.


 

Szűrési opciók a keresésben

A találati listákon korábban nem lehetett például termékkategóriákra szűrni, így ha valaki a keresést egy márka felől indította (pl.: Lenovo), akkor releváns találatokat kapott, de ha csak a laptopok között szeretett volna böngészni, akkor végig kellett néznie adott márkájú egereket, laptoptáskákat, webkamerákat, egyéb kiegészítőket. Nem volt lehetőség arra, hogy szűréssel, vagy rendezéssel szűkítse a találatokat, ami a fenti példából kiindulva lehetett több száz is termék is.

Megoldás:
A javaslatunk azt volt, hogy a keresési találatokat a listaoldalaknál is használt oldal elrendezéssel, az ott elérhető szűrési opciókkal együtt, egységesen jelenítse meg a webshop.

Eredmények:
Ahhoz, hogy a fejlesztés hatását kiértékelhessük, az alábbi mutatókat monitoroztuk azon felhasználók esetén, akik a keresést használták az oldalon:

  • Mennyi időt töltöttek az oldalon
  • Mekkora volt a visszafordulási arányuk
  • Mekkora volt a konverziós arány

Mivel a Notebookspecialistán a ballagás és karácsonyi időszak alatt történik kiugróan magas eladásszám, ezért egy olyan bázis- és tárgyidőszak eredményeit vetettük össze, amelyeket nem torzít szezonális hatás. A két időszak között a munkamenetek számában nem volt statisztikailag szignifikáns különbség.

A szűrők beállítása után azok a látogatók, akik az oldalon keresést hajtottak végre

  • 12,64%-kal több oldalt néztek meg
  • mintegy fél perccel tovább maradtak az oldalon
  • 12,54%-kal kevesebben fordultak vissza további tevékenység nélkül
  • 42,86%-kal többen vásároltak


 

Árukereső – beúszó sidebar

Zavaró tényező volt a felhasználók számára, hogy az oldalak böngészésénél egy Árukereső oldalsáv a legkisebb interakcióra beúszott és kitakarta a webshop felületének nagy részét, kisebb képernyőméretnél a felület majdnem egészét. Magát az oldalsávot informálódásra szinte senki nem használta, így az az eredeti funkcióját nem töltötte be.

Megoldás és eredmények:
Az oldalsáv kivételének hatására a visszafordulási arány esett, míg az oldalon töltött idő nőtt:


 

Menü működésének átalakítása

A menü használhatósági problémáját felhasználói tesztek során sikerült felderíteni.

A vizsgált munkamenetek során kiderült, hogy a menü túl gyorsan nyílt le, valamint azonnal visszazáródott, amint az egér lekerült róla. A túl gyors mozgás miatt a vizsgált felhasználók mindegyike legalább egyszer rossz termékkategóriába navigált, anélkül hogy ez feltűnt volna nekik. Ez sok esetben zavart okozott a felhasználókban, hiszen ha valaki otthoni felhasználású laptopokat keres, és gamer laptopokat kap eredményül, az nem az általa elvárt működés.

Megoldás:
Javasoltuk, hogy a menük ne csukódjanak vissza azonnal, ha az egér nem áll a kiválasztott elemen, ennek hatására a navigáció könnyebben kezelhető lett.

Eredmény:
A visszafordulási arány lecsökkent, valamint a menüben olyan pontokat is sikeresen megtalálnak a látogatók, amelyeket korábban nem:


 

Főoldali slider

A webshop főoldalán korábban használt slider az általános konvecióktól eltérő volt, a színhasználat miatt nem különült el a webshop többi elemétől, illetve a működése is eltért a megszokottól: csak a billentyűzet kurzor-vezérlő nyilaival lehetett jobbra-balra lapozni.

Az átalakítás hatására az oldal sokkal letisztultabb lett, mivel az új slider a webáruházakban és portálokon megszokott funkcionalitást és megjelenítést használ.

Eredmény:

A változtatás a visszafordulási arány 20%-os csökkenését, valamint a kilépési arány 18%-os csökkenését eredményezte.


 

Főoldali fejléc

A navigáció könnyítése érdekében a fejléc megjelenítése olyan módon változott meg, hogy az oldalon lefelé történő görgetés során a fejléc nem tűnik el, hanem kompakt változatban folyamatosan elérhető marad, benne a keresővel, így téve mindig elérhetővé a könnyű navigálási lehetőségeket.

Eredmény:
Az új megoldás hatására az oldalon nem csak a visszafordulási arány esett, de kevésbé jellemző, hogy keresés után kilépnének a látogatók, mélyebbre görgetnek az oldalon és több időt töltenek ott keresés után.


 

Listaoldali lapozó

Használhatóságban okozott kellemetlen élményeket a felhasználóknak, hogy a listaoldalakon a következő oldalra lapozásnál, az új oldalnak szintén az aljára gördítődve töltödött be a terméklista. Tehát, ha végig akarta valaki nézni az adott oldal teljes termékkínálatát, felfelé kellett scrollozni, viszont a lapozás funkció csak az oldal alján elérhető, így a rákövetkező oldalhoz vissza kellett scrollozni az oldal aljára. Ez a fajta működés főleg mobilos használatkor volt kényelmetlen a felhasználók számára.

Eredmény:
A fejlesztéssel ezt a fajta működés kiküszöbölésre került, bár így sem lapoznak sokan, de akik mégis, több oldalt néznek meg, és a visszafordulási arányuk 30 százalékkal esett.


 

Kosár gomb megjelenítése

A termékoldalon a “Kosárba” gomb nem szerepelt sem az asztali, sem a mobilverzió első view-jában, tehát nem látszott az oldal betöltése után, csak ha lejjebb görgetett a felhasználó.

Megoldás és eredmény:
Általános szabály, hogy a kosár gombnak görgetés nélkül elérhetőnek kell lennie, a módosítás hatására az oldal a sikeres vásárlást monitorozó funnelben egyértelműen jobb eredményeket hoz:


 

Checkout lépések

A checkout folyamat során a második lépésben a felhasználóknak egyszerre kellett megadniuk a szállítási és számlázási adataikat, amelyek egyben egy nagy és összetett adatbeviteli lépést jelentettek. Az adatok megadására szolgáló űrlap kettébontásával a lépések a felhasználók számára könnyebben teljesíthetőek lettek.

A folyamatban a visszalépés is egyszerűbben elérhető, az egyes lépések linkként jelennek meg, a rámutatás esetén a kattintatóságot szimbolizáló egérkurzorral.

Eredmény:
A kosár folyamatot sikeresen teljesítő felhasználók aránya közel 60%, ami jelentős növekedés az elemzés idején mért 40,81%-hoz képest.


 

KPI-ok

  • Vásárlások száma: 2016 március vége: 331 darab, 2016. szeptember vége: 414 darab
  • Kosárérték március: 44 459, szeptember vége: 38 910
  • Kosárméret nincs változás
  • TOP 10 termék ára  március: 385 938 (átlag: 83 614) szeptember: 438 250 (átlag: 64 435)
  • Nők aránya március: 28,8%, szeptember: 29,3%
  • Oldal konverziója március: 1,48%, szeptember: 2,39%
  • Mobilos látogatottság: március: 20,59%, szeptember: 25, 92%
  • Mobilos konverziós arány: március: 0,22%, szeptember: 0,29%

A legnagyobb javulást az oldal sebessége érte el:

  • Az elemzés idején elért mobilos 62/100 pontszámot sikerült 77/100-ra, az asztali 60/100-at pedig 80/100-ra változtatni.