Libri

A Libri 2000-ben indította el internetes könyváruházát. A vállalat legfőbb törekvése, hogy korszerű, napjaink fejlődésével lépést tartó, intellektuális élményszállítóvá váljon vásárlói számára. A meglévő könyváruházi szolgáltatások sorát és színvonalát folyamatosan bővítik színház- és koncertjegyek értékesítésével, egyedi könyvrendelési- és pénztárcakímélő könyvátvételi lehetőséggel. A Libri 600 fő foglalkoztatásával, 48 Libri Könyvesbolttal, a libri.hu internetes áruházzal és közel tizenegy milliárd forintos éves forgalommal az ország egyik legnagyobb könyvértékesítője. A vállalat 2016-ban ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját.

A libri.hu átfogó elemzését 2016. októberében végeztük el. A cél az volt, hogy olyan fejlesztési lehetőségeket találjunk, amikkel

  • csökkenthető a lemorzsolódás
  • tovább növelhető a konverziós arány
  • a vásárlók kényelemérzete, a vásárlási élmény tovább növelhető

Ahhoz, hogy az oldalban rejlő fejleszthető pontokat megtaláljuk, a Google Analytics és Google Search Console szolgáltatásait, valamint az oldaláról készített hőtérképeket és felhasználói videókat használtunk.

Az elemzés

Az elemzés során úgy találtuk, hogy a Libri webshop fejlesztése és karbantartásra során különösen nagy hangsúlyt fektetnek a keresőoptimalizálásra, amellyel korábban több belső projekt is foglalkozott. Ennek eredményeképpen a 2016. jan. 1 – szept 31. időszakban a látogatások több mint 55%-a és a bevétel több, mint 35 százaléka olyan felhasználóktól származott, akik organikus kereséssel jutottak el az oldalra.

Ezen a területen mindössze két olyan pontot tártunk fel, ahol tovább fejlesztéseket javasoltunk:

  • a termékoldalakon az ún. bővített kivonatok alkalmazásával az organikus elérés, valamint a keresők találati listáiban való megjelenítés tovább fejleszthető
  • a Google Search Console riportjai alapján a kereső indexében találhatóak olyan oldalak, amelyek azóta megszűntek a webshopban és ezért a látogatóknak „A keresett oldal nem található!” hibaüzenetet adnak. Ezeknek a karbantartásával, valamint az ide érkező látogatók megfelelő segítésével és irányításával az oldalon eltöltött idő, valamint a sikeres tranzakcióval végződő látogatások száma növehető

A felhasználói felületek vizsgálata és a hőtérképes felvételek elemzése során több olyan pontot azonosítottunk (jellemzően az oldal fejlécében, valamint a kereső működésében), amelyek további fejlesztéséhez a megalapozott döntéshozatal érdekében A/B tesztelést javasoltunk.

Az elemzés legfontosabb pontja a fentieken felül azonban a libri.hu mobil eszközökön való használhatóságára tért ki.

Az auditálás időpontjában a webshop még nem volt mobil eszközökre optimalizálva, annak a használatra csak desktop eszközökről volt igazán kényelmes.

Az oldal mobilos megjelenítése a fejlesztések előtt: kis betűméret és érinthető felületek, egymáshoz túl közel elhelyezkedő linkek, a képernyőn túlnyúló tartalom

 

A vizsgált 2016. jan. 1. – szept. 31. időszakban a látogatók közel egy harmada mobil vagy tablet eszközről érkezett a webshopba, azonban a kialakítás miatt az asztali gépekről érkező látogatók 3,34%-os e-kereskedelmi konverziós arányához képest mobilon 1,21% volt mérhető.

Bár a magyar e-kereskedelmi szektorra általánosan jellemző a mobil eszközt használó látogatók alacsonyabb vásárlási hajlandósága, a GKI felmérése szerint Magyarországon 2,3 millióan vásárolnak online – és a a piac meghatározó szereplőinek az ő igényeiket is ki kell tudni szolgálni.

A elemzések eredménye megerősítette a Librit abban a szándékában, hogy mobil optimalizálással kapcsolatos fejlesztéseket végezzen. A javaslatok mérlegelése után az a döntés született, hogy ezt a témakört kezelik elsődleges prioritással, és ennek a hatását értékeljük ki egy későbbi visszamérés során.

Az eredmények

A fejlesztést követően a mobil eszközökre optimalizált oldal bevezetésének hatásait 2016. nov. 1., és nov. 14. között vizsgáltuk, és annak érdekében, hogy a szezonalitásból adódó torzításokat a lehető legjobban kiküszöböljük, a számokat az előző év azonos időszakával hasonlítottuk össze.

A libri.hu nyitólapja az átalakítás után

 

A Google mobilbarát teszt eredménye az átalakítás után

A Google mobilbarát teszt eredménye az átalakítás után

 

Bár a fejlődésben elkerülhetetlenül része volt az általános piaci trendeknek – a mobilos vásárlás egyre szélesebb körű elfogadásának – az árbevétel és a konverziós arány növekedése mobileszközök esetében egyértelmű eredményeket mutatott:

A mobil eszközt használó látogatók által generált árbevétel 116,43%-kal nőtt, az e-kereskedelmi konverziós arány pedig 57,35%-kal emelkedett a bázis időszakhoz képest.

Érdemes megemlíteni, hogy a libri.hu mobil platformokat használó látogatóinak egyik legfőbb forgalmi forrása a közösségi média, amelynek hatékony kiaknázása stratégiai célja is a könyváruháznak. Ebből a szempontból is kiemelt fontosságú volt az oldal optimalizálása, hiszen a közösségi média felületeket az emberek ma már túlnyomórészt mobil eszközről – akár útközben, vagy sorban várakozva – használják. Ha innen egy bejegyzésre vagy hirdetésre kattintva egy mobil eszközöket nem teljes mértékben támogató oldalra érkeznek, akkor a közösségi média elérésük a webshop látogatószámát növelni fogja ugyan, azonban a visszafordulási arány megnő, az oldalon eltöltött idő és a konverziós arány alacsony lesz.

A bázis időszakban a mobil eszközökön a közösségi médiából érkező látogatások konverziós aránya 0,44% volt, míg a kontroll időszakban ez már 2,25%-ot mutatott, ami ötszörös növekedést jelentett.

Összegzés

A libri.hu oldal elemzése alapján egyértelmű volt, hogy a konverziós arány és a felhasználási élmény további javulásához elengedhetetlen az optimalizált oldal elkészítése. A mobil eszközök használatának támogatására tett lépések eredménye megfelelt a várakozásoknak és igazolta azt, hogy a mobil eszközökre optimalizálással jelentős konverziós arány növekedés érhető el.