A BIG FISH  a 2016. év során több online jegyárusítással foglalkozó vállalkozás webhelyét vizsgálta meg. Az ennek alapján készült elemzés célja, hogy bemutassa az iparág sajátosságait, egyben rámutasson néhány hiányosságra, fejlesztendő területre.

Az elemzés fókuszpontjai

  • Az oldalak sebessége
  • Az oldalak “mobilbarátsága”
  • Keresés
  • Böngészés
  • Vásárlás
  • A felhasználói élményt javító funkciók

A felhasználói élmény javítására tett javaslatok célja: 

  • A konverziós arány növelése
  • Az átlagos kosárérték növelése
  • A vásárlói kör további kiépítése és megtartása
  • A különösen értékes (high-value) felhasználói kör elérése és megtartása
  • A regisztrált felhasználók számának növelése
  • Márkaépítés

 


 

Felhasználói élmény

 

Az oldalak sebessége

Desktop nézet

A betöltődési idő az egyik legfontosabb tényező, ami alapvetően meghatározza a felhasználói élményt. Ha a felhasználó gördülékenynek és gyorsnak érzi az jegyvásárlási folyamatot, akkor összességében pozitív élménnyel távozik az oldalról. Ez az érzés még az idő múlásával is megmarad, ennek birtokában szívesebben tér vissza a felhasználó legközelebb is. Emiatt az oldalak betöltődési idejének márkaépítő szerepe is van.

Tapasztalat

Vizsgálatunk egyik szereplőjénél sem kaptunk kiváló értékeket. A desktopon mért értékek a főoldalakon 59/100 – 77/100 között helyezkedtek el. Az átlagos érték: 70,2/100.

Javaslatok

  • JavaScript, CSS optimalizálása
  • képek tömörítése
  • böngésző gyorsítótár jobb kihasználása
  • raszteres képek cseréje kód- vagy vektor alapú SVG elemekre

Mobil nézet

A vizsgált oldalakat sokan nézik mobilon és bár a konverziós arány egyelőre alacsonyabb mint desktopon, de folyamatosan növekszik. Az okostelefonos felhasználásnál a betöltési idő még hangsúlyosabb a felhasználói élmény alakulásában, mint a desktop használat esetében.

Észrevételek

A megfelelőnek mondható szint alsó határa 60/100 pont, amit a vizsgált öt közül négy oldal nem ért el. A mobilon mért PageSpeed értékek a főoldalakon 52/100 – 66/100 pont között alakultak, az átlagos érték 57,4 volt.

Javaslatok

  • Javascript, CSS optimalizálás.
  • képek tömörítése.
  • böngésző gyorsítótár jobb kihasználása.
  • raszteres képek cseréje kód- vagy vektor alapú SVG elemekre.

 

Az oldalak “mobilbarátsága”

A kulturális programokkal kapcsolatos böngészés és jegyvásárlás olyan tevékenység, amihez egy korszerű okostelefon is megfelelő eszköz lehet. Mozgásban, kevés ráfordított idővel is hatékonyan meg lehet tervezni ezeket a programokat. Az okostelefonnal rendelkező és azt sokat használó látogatók általánosan nagyobb értékben és rendszeresebben vásárolnak az asztali gépet használó társaiknál.

A méréshez a Google PageSpeed alkalmazását használtuk. Emellett tervezői elemzést végeztünk az oldalak mobil nézetén.

Észrevételek

Kritikus értékeket egyetlen szereplőnél sem találtunk. A mért pontszámok kifejezetten jónak számítanak, ami azt mutatja, hogy a szolgáltatók felismerték a mobilról érkező látogatók fontosságát és időben elvégezték a megfelelő fejlesztéseket. A reszponzív (a képernyőmérethez alkalmazkodó) tervezés hiányát két oldal esetében tapasztaltuk. Egyiküknél már fejlesztés alatt áll egy natív mobilbarát oldal, ami sokat segíthet majd a konverziós arány növelésében és a vásárlói kör további bővítésében.

A Google Pagespeed által mért értékek a főoldalakon 67/100 – 99/100. Átlagos érték: 85,7

 

jegyert-image54jegyert-image49jegyert-image31

Reszponzív oldalak. Jól olvasható szövegméretek és könnyen koppintható gombok és linkek.

jegyert-image36 jegyert-image00

Nem reszponzív oldalak, nem igazán lehet átlátni a felületet. Nem olvasható betűméretek és nehezen koppintható gombok és linkek.

Javaslatok

  • reszponzív vagy egy külön mobiloptimalizált oldal fejlesztése, különösen figyelve az olvashatóságra (min. 14 pixel) és a koppinthatóságra (min. 40 pixel 20 pixeles közökkel) a gombok és linkek esetében
  • tap-to-call funkciók használata telefonszámok esetében
  • gyorslink a helyszínek megnyitására térkép alkalmazásban
  • a címekhez gyorslink a térkép alkalmazás útvonaltervezés funkciójához
  • gyorslink az események naptár alkalmazásba történő mentéséhez

 


 

Jellemző használati esetek vizsgálata

 

Regisztráció, belépés

A vásárláshoz általában szükséges a regisztráció, amely egyben a bevétel generálásához vezető első lépés. Ez az első validációt igénylő interakció a látogatók részéről, ahol fontos, hogy minimalizáljuk a hibázási lehetőségeket.

Tapasztalat

  • Mindegyik vizsgált jegyértékesítőnél egyszerűen, egy email cím és egy jelszó megadásával történik a regisztráció. Találkoztunk azonban olyan megoldással is, ahol csak bejelentkezésként van elnevezve a funkció, a regisztráció kifejezés nem szerepel sehol. A vizsgáltak között volt olyan oldal is, ahol nincs felhasználói fiók, de a vásárlási folyamatban mégis meg kell adni a szükséges adatokat.
  • Sok helyen Facebook fiók segítségével is megoldható a belépés, ami gördülékenyebbé teszi az első lépéseket. Ez azonban nem egyenlő a regisztrációval, azt később a vásárláskor mindenképp meg kell tenni.
  • A belépett állapot kijelzése egy oldal kivételével mindenhol jól látható. Két esetben a felhasználónév van kiírva, a többinél csak profil vagy semmi.
  • Az elfelejtett jelszó pótlására mindenütt van megoldás.

Javaslatok

  • Erősíti a felhasználói élményt, ha belépett állapotban megjelenik a felhasználó neve.

 


 

Keresés

Azon felhasználók számára, akik tudják, milyen előadót, helyszínt vagy programot keresnek a leggyorsabb út a kereső használata. Ezen csoport tagjai készek leginkább a vásárlásra. Megfelelően működő kereső és jól áttekinthető, paraméterezhető találati listák alkalmazásával a konverziós arány jelentősen növelhető.

Keresőmező

Tapasztalat

A szektor szereplői egy kivételtől eltekintve – nekik teljesen eltérő az üzleti modelljük, emiatt nem szükséges a keresés az oldalon – mindenki használ keresőt. A legelterjedtebb a szabad szavas beviteli mező, amelyhez néhol kapcsolódik egy dátum választó is. A szabad szavas kereső egyetlen esetben van csak igazán az igényeknek megfelelően kialakítva. Autocomplete funkció sok helyen nincs, vagy nem megfelelően van beépítve. Egy esetben lehet csak előadókra, helyszínekre, előadásokra is keresni egyaránt. Egy másik esetben csak az előadások címeit ismeri a kereső.

 

jegyert-image12

Autocomplete van. Belső scrollos ablakban jelennek meg a találatok. Találati lista nem elérhető.

 

A kereső jól ki van emelve. Dátum és lokáció szerinti keresés gomb is elérhető. Nem igazán hatékony, választani kell a felhasználói utak között, egyszerre nem használhatóak.

A kereső jól ki van emelve. Dátum és lokáció szerinti keresés gomb is elérhető. Nem igazán hatékony, választani kell a felhasználói utak között, egyszerre nem használhatóak.

 

A kereső a fejlécben nem igazán látszik. Lejjebb megismétlődik, de beleolvad az oldal többi részébe.

A kereső a fejlécben nem igazán látszik. Lejjebb megismétlődik, de beleolvad az oldal többi részébe.

 

Javaslatok

  • Fontos, hogy mindig elérhető legyen a keresés, ezért érdemes a fejlécben, jól láthatóan, a környezetéből kiemelve elhelyezni.
  • Ajánlott a keresőben az automatikus kiegészítés (autocomplete) alkalmazása.
  • Nem csak előadások, hanem előadók, színészek, helyszínek, vagy programok között is tudjunk keresni.
  • Az autocomplete lista első 5-10 eleme után egy, a további találatok listájára mutató link a célszerű megoldás. A belső scroll (görgetés) alkalmazása a nehézkes navigálás miatt nem ajánlott.
  • Egy előszűrőkkel ellátott keresősáv, de akár egy egyszerű dátumválasztó tovább javíthatja a felhasználói élményt.

 

Találati lista

A találati listában lehet tovább szűkíteni a keresési eredményeket. Az időpontra, árra, helyszínre, kategóriákra, alkategóriákra való szűrés alapvető felhasználói igény. A listák különböző rendezése szintén hasznos lehet, a betűrend és az időpont szerinti, növekvő és csökkenő rendezés a leggyakoribb.

Tapasztalat

A öt vizsgált oldal közül háromnál alkalmaznak találati listákat. Azok közül, akik aloldalként használják a találati listát egynél nem érhető el sem szűrés, sem rendezés. A másiknál oldalon dátum, kategória és lokációs szűrők állíthatók be, azonban rendezésre itt sincs lehetőség. Van, ahol a találati listában a teljes navigáció megváltozik, eltűnik a fejléc is. Az egyik szolgáltatónál a betűrend, a másiknál időpont szerinti rendezési elv van beállítva alapértelmezettként. Mindössze egy szereplőnél vannak megfelelően megtervezve a találati listákon a további szűrések és rendezési beállítások.

 

Felesleges keresőmező sok helyet elfoglal. Szűrés, rendezés és pagination nem elérhető. A böngészés nehézkes. Listából egyből jegyvásárlás funkció nincs.

Felesleges keresőmező sok helyet elfoglal. Szűrés, rendezés és pagination nem elérhető.
A böngészés nehézkes. Listából egyből jegyvásárlás funkció nincs.

 

Szűrők lenyithatóak. Rendezési elv választás és pagination nem elérhető. A listából a jegyvásárláshoz lépés sokat segít a vásárlás könnyítésében.

Szűrők lenyithatóak. Rendezési elv választás és pagination nem elérhető. A listából a jegyvásárláshoz lépés sokat segít a vásárlás könnyítésében.

 

Jól követhető szűrés, rendezés. A listából egy lépéssel elérhető a jegyvásárlás. Kifejezetten felhasználóbarát megoldás.

Jól követhető szűrés, rendezés. A listából egy lépéssel elérhető a jegyvásárlás. Kifejezetten felhasználóbarát megoldás.

 

Javaslatok

  • Az összetettebb termékpalettával rendelkező oldalaknál a keresés funkcióhoz ajánlott a találati lista használata.
  • Fontos a találatok számának és a keresett kifejezésnek a megjelenítése.
  • Fontos továbbá a keresések szűkítésére szolgáló szűrés funkció.
  • A szektorra jellemző szükséges szűrési feltételek: a kategória, az időpont és a helyszín. Ezeken felül árra és egyéb termékjellemzőre is indokolt lehet fejleszteni szűrési lehetőséget.
  • Lényeges, hogy a szűrési feltételek konzisztensen jelenjenek meg a listákon. Az optimális elhelyezése a bal oldali sidebar, de adott esetben egy felső, sticky sávban is hatékony lehet.
  • Fontos az aktív szűrők egyértelmű megjelenítése és a “szűrők törlése” funkció megjelentetése is.
  • A listák rendezési elve legyen változtatható. A betűrend és időpont szerint rendezés mindenképpen szükséges, de árak szerinti beállítások is indokoltak lehetnek.

 


 

Böngészés

Létezik a felhasználóknak egy csoportja, amely szívesen böngészik hosszabb ideig, szeret válogatni a programok, események között. Ők jellemzően a rendszeresen visszatérő látogatók. Sok esetben regisztráltak is már, de látogatásaik számához képest kisebb arányban vásárolnak. Ezek a felhasználók gyakran a főoldalra érkeznek, emiatt számukra ez kiemelt felület. Vásárlási útjuk jellemzően a következő: főoldal > kategória oldal > termékoldal / főoldal > termékoldal. Rajtuk kívül az első látogatók és az irányított látogatók fontosak, számukra kell a böngészést egyszerűbb, átláthatóbb felületek kialakításával segíteni.

A böngészés elemzésekor a főmenüket, a nyitólapokat és kategória oldalakat vizsgáltuk.

Főmenü

Tapasztalat

Az eltérő termék- és szolgáltatáspaletta miatt különböző szolgáltatóknál eltérő menüstruktúrákat találtunk. Van, ahol a termékkategóriák alkotják a főmenüt, de van olyan is, ahol a termékek mellett megjelennek egyéb hasznos információk is. Az esetek többségében a struktúra az üzleti modellhez és a jellemző felhasználói igényekhez alkalmazkodik. Megamenüt egy esetben találtunk. Itt a termékkategóriák nem a programok típusai szerint vannak kialakítva, hanem a helyszínek, előadók, rendezvények mentén. Ebben az esetben a lenyíló menü kattintásra jelenik meg, ami a menü alatt elrejtett sok információ miatt nem szerencsés.

 

jegyert-image17

Az teljes termékpaletta mozifilmekből áll. Emellett moziműsor és mozik kaptak helyet, mint kategóriák. Lehetőség van egyéb szolgáltatások megjelenítésére úgymint ajándékjegyek, promóciók. Jól átlátható, az igényeknek megfelel.

 

Az összes termékkategória megjelenik színekkel megkülönböztetve. Túl színes, nehezen értelmezhető vizuálisan.

Az összes termékkategória megjelenik színekkel megkülönböztetve. Túl színes, nehezen értelmezhető vizuálisan.

 

Akciós last minute termékek vannak kifejezetten egyszerű navigációval. Az igényeknek teljes mértékben megfelel, jól átlátható.

Akciós last minute termékek vannak kifejezetten egyszerű navigációval. Az igényeknek teljes mértékben megfelel, jól átlátható.

 

Összetett termékkategórifa van. Ebből a legkeresettebbek vannak megjelenítve. Mellette további menü nyílik le hover-re. Jól átlátható. Vannak elrejtett információk, de a gomb kellően informatív.

Összetett termékkategórifa van. Ebből a legkeresettebbek vannak megjelenítve. Mellette további menü nyílik le hover-re. Jól átlátható. Vannak elrejtett információk, de a gomb kellően informatív.

 

Megamenü, ami jól átlátható, de csak kattintásra nyílik le. Problémás a sok elrejtett információ miatt. Kicsit rendhagyó kategóriákkal dolgozik az oldal. Hatékonyabb lehetne a navigáció, ha a klasszikus programtípusok szerint lenne felosztva.

Megamenü, ami jól átlátható, de csak kattintásra nyílik le. Problémás a sok elrejtett információ miatt. Kicsit rendhagyó kategóriákkal dolgozik az oldal. Hatékonyabb lehetne a navigáció, ha a klasszikus programtípusok szerint lenne felosztva.

 

Javaslatok

  • A főmenüt a termékek és egyéb szolgáltatások struktúrájából érdemes kialakítani.
  • Ha nincs hely az összes megjelenítésére, a legkeresettebb kategóriákat érdemes kiemelni (ahogy az egyik vizsgált szereplőnél láttuk is). A felhasználók viselkedésének mérésével könnyen meghatározhatók a legfontosabb menüpontok.
  • A könnyebb tájékozódás érdekében hangsúlyt kell fektetni a vizuális élményre.

 

Főoldal

A főoldal optimális felépítése függ az üzleti modelltől és a felhasználói igényektől. Célunk, hogy a látogató a számára leginkább érdekes, hasznos információkat kapja meg itt. Ezek lehetnek akciók, közelgő programok, toplisták, szezonális ajánlatok. Az oldal elrendezése, az adatok megfelelő hierarchiája szintén függ a terméktípusoktól. A legfontosabb információkat érdemes minden esetben a „hajtás fölött”, vagyis a képernyő görgetés nélkül látható részén elhelyezni.

Tapasztalat

A szektor sajátosságai erősen meghatározzák a nyitólapok felépítését. A legtöbb helyen szezonális- és premierajánlók, toplisták, illetve kategóriánkénti ajánlók jelennek meg. Jellemzően a „hajtás fölött” egy sliderben találhatóak a kiemelt ajánlatok. Alatta a kategóriánként ajánlott programok és toplisták kapnak helyet. A termékek mindig rendelkeznek képpel, címmel. Van, ahol helyszín vagy időpont is szerepel és van, ahol rövid leírást is olvashatunk. Nem minden esetben elérhető a jegyvásárlás gomb közvetlenül a termékdobozokból. Az ár jellemzően nem jelenik meg ezeken a felületen.

Az üzleti modell egy esetben teljesen eltér a többitől. Itt kizárólag aznapi, akciós „last minute” jegyek kaphatók, így a főoldal hierarchiája nagyon egyszerű, a kialakítása megfelelő. Egy szűrhető listában képpel, helyszínnel, időponttal és árral jelennek meg az előadások.

 

Slider a kiemelt tartalmaknak a hajtás felett. Alatta ajánlók, majd terméklista. Jól átterkinhető. A termékpaletta típusa miatt részletesebb információk nem szükségesek.

Slider a kiemelt tartalmaknak a hajtás felett. Alatta ajánlók, majd terméklista.
Jól átterkinhető. A termékpaletta típusa miatt részletesebb információk nem szükségesek.

 

Slider a kiemelt tartalmaknak a hajtás felett. Alatta ajánlatok. A toplisták legalulra szorultak, pedig sokszor kattintják ezeket. A termékdobozokon lévő kategória label-ök megtévesztőek. Helyette jegyvásárlás akció gomb hatékonyabb lenne.

Slider a kiemelt tartalmaknak a hajtás felett. Alatta ajánlatok. A toplisták legalulra szorultak, pedig sokszor kattintják ezeket. A termékdobozokon lévő kategória label-ök megtévesztőek. Helyette jegyvásárlás akció gomb hatékonyabb lenne.

 

Slider a kiemelt tartalmaknak a hajtás felett. Alatta toplisták majd ajánlók. Jól átterkinhető, az adatok hierarchiája megfelelő. Jegyvásárlás akciógombok segíthetnének a konverziónövelésben.

Slider a kiemelt tartalmaknak a hajtás felett. Alatta toplisták majd ajánlók.
Jól átterkinhető, az adatok hierarchiája megfelelő. Jegyvásárlás akciógombok segíthetnének a konverziónövelésben.

 

Az üzleti modellnek megfelelő oldaltervezés. A jellemző, árérzékeny felhasználásnak tökéletesen megfelel. Jól átlátható, használható. Azok az előadások, amikre nincs már jegy, jelezve vannak. Minden fontos információ elérhető.

Az üzleti modellnek megfelelő oldaltervezés. A jellemző, árérzékeny felhasználásnak tökéletesen megfelel. Jól átlátható, használható. Azok az előadások, amikre nincs már jegy, jelezve vannak. Minden fontos információ elérhető.

 

Javaslatok

  • A kiemelt ajánlatok a „hajtás fölött” jelenjenek meg.
  • Ahol a tartalom megkívánja, szerepeljenek toplisták.
  • A címkefelhő (tag cloud) használata az oldal alsóbb régiójában hasznos lehet.

 

Kategóriaoldalak

Jellemzően a főmenüből érkező vagy targetált userek érkeznek ide. A konverziós arány ezekről az oldalakról általában alacsonyabb, mégis fontos, hogy minden hasznos információhoz hozzá lehessen jutni itt. Ez is egy listaoldal, ahol valós felhasználói igény van a találatok alaktegóriákra, jellemzőkre való szűkítésére és a rendezési elv beállítására ugyanúgy, mint a találati listákon. A termékek a legfontosabb paramétereikkel megjelenítve, egy jegyvásárlás gombbal ellátva bizonyulnak igazán hatékonynak. Ezeken a termékdobozokon már érdemes árakat megjeleníteni, ezzel segítve a döntési folyamatot. Akciós, kiemelt termékek, valamint toplisták elhelyezése méginkább elkötelezheti a látogatókat az oldal iránt és vásárlásra is ösztönöz.

Tapasztalat

A vizsgált öt oldalból három értékesít kategorizált termékeket. A listák további szűkítését közülük csak egy teszi lehetővé. Az egyik webhely esetében a termékkategóriák eltérnek a jellemzően használt programtípusos struktúrától, helyette a helyszínek és a programok jelennek meg, mint alkategóriák. Az ezekhez tartozó oldalak különböző layouttal rendelkeznek. Ez a megoldás nem elég konzisztens és bár igazodik a tartalomhoz, mégis nehézkesebb a böngészése, mint a többi szolgáltatónál. Egy másik szereplő esetében az aloldalak felépítése nem ideális: a kibontott, mindig látható alkategóriák nagyon sok helyet foglalnak el az oldal tetején. Két különböző termékmegjelenítést is alkalmaznak, ami meglehetősen zavaró. Indokolatlanul nagy termékdobozokat használnak az egyik, míg túl kicsi listaelemeket a másik esetben. A toplisták pedig legalul kaptak helyet. Van olyan oldal, ami viszont hatékonyan elégíti ki a felhasználók igényeit. A bal oldalsávban egy szűrő panel kap helyet további alkategóriákkal és jellemzőkkel pont úgy, ahogy a találati listájukon is. Ez nagyon hatékony és kényelmes böngészést biztosít. A toplisták a jobb oldalsávban vannak elhelyezve. Két vizsgált oldal esetében összesen egy termékkategória van ezért nincs értelme külön listaoldalon megjeleníteni őket. Az egyik szereplő nem is használ ilyet, inkább a főoldalon teszi elérhetővé az összes terméket, míg a másik egy felugró ablakban egy táblázatban jeleníti meg naptár formájában, ami a termékpalettát tekintve megfelelő választás.

 

További szűkítési, szűrési lehetőség konzisztensen a bal oldali sidebaron. Megfelelő méretű és tartalmú termékmegjelenítés. Toplista a jobb oldali sidebaron ideálisan elhelyezve még a hajtás felett kezdődik. Hoverre itt is elérhető a jegyvásárlás. Nagyon jól áttekinthető, hatékonyan használható.

További szűkítési, szűrési lehetőség konzisztensen a bal oldali sidebaron. Megfelelő méretű és tartalmú termékmegjelenítés. Toplista a jobb oldali sidebaron ideálisan elhelyezve még a hajtás felett kezdődik. Hoverre itt is elérhető a jegyvásárlás. Nagyon jól áttekinthető, hatékonyan használható.

 

Felül megjelenő alkategóriák, amik jelentősen letolják a termékeket. Túl nagy képek használata jellemző. A kategória címke mindenhol megjelenik, ami megtévesztő. Nagyon zavaró, sokszor felesleges interakciót vált ki. Helyette a jegyvásárlást kellene támogatni gombbal.

Felül megjelenő alkategóriák, amik jelentősen letolják a termékeket. Túl nagy képek használata jellemző. A kategória címke mindenhol megjelenik, ami megtévesztő. Nagyon zavaró, sokszor felesleges interakciót vált ki. Helyette a jegyvásárlást kellene támogatni gombbal.

 

Ugyanitt lejjebb egy teljesen más módon megjelített terméklista. Mellette bal oldalon kiemelt ajánlatok a bal sidebaron. Inkább zavaró, minthogy segítené a böngészést, vásárlást.

Ugyanitt lejjebb egy teljesen más módon megjelített terméklista. Mellette bal oldalon kiemelt ajánlatok a bal sidebaron. Inkább zavaró, minthogy segítené a böngészést, vásárlást.

 

A termékek fölött egy toplista van. A jobb oldali sidebaron a kategóriák találhatóak. Nem szerencsés ez az elrendezés. Viszonylag lent kezdődik a releváns tartalom és a kategóriaválasztás is bal oldalon megszokott.

A termékek fölött egy toplista van. A jobb oldali sidebaron a kategóriák találhatóak. Nem szerencsés ez az elrendezés. Viszonylag lent kezdődik a releváns tartalom és a kategóriaválasztás is bal oldalon megszokott.

 

Az oldal elrendezése átlátható, bár a bal oldali sidebar-on lévő szekciónak kellene egy cím. A fejléc alatt lévő kép túlságosan lenyomja a tartalmat. Lehetne kesekenyebb.

Az oldal elrendezése átlátható, bár a bal oldali sidebar-on lévő szekciónak kellene egy cím.
A fejléc alatt lévő kép túlságosan lenyomja a tartalmat. Lehetne kesekenyebb.

 

A termékpalettának megfelelő kategóriaoldal. Mivel csak mozifilmek vannak, a naptár táblázatos elrendezése érthető és kellően felhasználóbarát.

A termékpalettának megfelelő kategóriaoldal. Mivel csak mozifilmek vannak, a naptár táblázatos elrendezése érthető és kellően felhasználóbarát.

 

 

 

Javaslatok

  • A kategória- és listaoldalakat úgy érdemes elkészíteni, hogy követhető struktúrában, szűrhetően jelenítsék meg a termékeket, információkat. Ez segítheti a felhasználókat, hogy minél hamarabb megtalálhassák az igényeiknek megfelelő tartalmakat.
  • A komplexebb termékkínálattal rendelkező oldalakon ajánlott a kategória- és termékjellemző szerinti szűrők alkalmazása.

 

Termékoldalak

Kiemelt felület a konkrét vásárlás előtt, innen magas konverzió érhető el, ha jól van felépítve. Vásárlási szándékkal érkeznek a felhasználók a felületre, ezért az általános információk, leírások mellett az árak és jegyvásárlás kerülhet a böngészés előterébe. Lehetőség van további kapcsolódó ajánlatok megjelenítésére is.

Tapasztalat

A jegyárak megjelenítésével kapcsolatban komoly hiányosságokat tapasztaltunk. Ez az információ három szereplőnél egyáltalán nincsenek feltüntetve, míg egynél nem elég egyértelmű. (Ezt az akciós jellegnek és annak nem egyértelmű megjelenítésének tudhatjuk be.) Az oldalak elrendezése többé-kevésbé megfelelő, de akad köztük olyan is, ahol a jegyvásárlás gombok hosszabb tartalmak esetén túlságosan „lecsúszhatnak”. Általánosságban elmondható, hogy az adatstruktúrák újragondolásával, áttervezésével sokat lehetne segíteni a jó felhasználói élmény elérésében.

 

Az elrendezése megfeleő, könnyen értelmezhető a tartalom, minden fontos információ egyszerűen megtalálható. A leírások tabokba rendezése és az accordionos jegytípusoknak köszönhetően gyorsan megtalálhatóak a fontos részletek.

Az elrendezése megfeleő, könnyen értelmezhető a tartalom, minden fontos információ egyszerűen megtalálható. A leírások tabokba rendezése és az accordionos jegytípusoknak köszönhetően gyorsan megtalálhatóak a fontos részletek.

 

Árakat nem látni sehol. Ez ezen a felületen kritikus. A jegyvásárlás gombok egy hosszabb leírás esetén a hajtás alá csúszhatnak. Ezen segít a “Tovább a jegyvásárlásra” gomb, de ez csak vészmegoldásként használható inkább. A fizetési és átvételi ikonok szöveges segítség nélkül nem értelmezhetőek.

Árakat nem látni sehol. Ez ezen a felületen kritikus. A jegyvásárlás gombok egy hosszabb leírás esetén a hajtás alá csúszhatnak. Ezen segít a “Tovább a jegyvásárlásra” gomb, de ez csak vészmegoldásként használható inkább. A fizetési és átvételi ikonok szöveges segítség nélkül nem értelmezhetőek.

 

Az elrendezés megfelelő, bár az árak kevésbé egyértelműek. Ezeket lehetne érthetőbben megjeleníteni, akár színnel elkülönítve egymástól.

Az elrendezés megfelelő, bár az árak kevésbé egyértelműek. Ezeket lehetne érthetőbben megjeleníteni, akár színnel elkülönítve egymástól.

 

Árak nincsenek feltüntetve, ami komoly hiányosság. Eseménysorozatnál szűkítési beállítások elérhetőek, ez viszont segíti a vásárlást.

Árak nincsenek feltüntetve, ami komoly hiányosság.
Eseménysorozatnál szűkítési beállítások elérhetőek, ez viszont segíti a vásárlást.

 

Ár itt sincsen feltüntetve. A terméktípusnak megfelelő kialakítás. A szöveg tördelése rontja az olvashatóságot. A belső scroll-lal ellátott ablak azonban nem eléggé jól látható, nehezíti az olvasást.

Ár itt sincsen feltüntetve. A terméktípusnak megfelelő kialakítás. A szöveg tördelése rontja az olvashatóságot. A belső scroll-lal ellátott ablak azonban nem eléggé jól látható, nehezíti az olvasást.

 

Javaslatok

  • Csak az információk hierarchiájának meghatározása után érdemes megtervezni az oldalakat.
  • Az árak feltüntetése nagyban növelheti a konverziós arányt. Hiányuk bizalmatlanságot eredményezhet.
  • A jegyvásárlás funkciót könnyíteni lehet, ha a folyamatot indító gombot jól láthatóvá tesszük.
  • A hosszabb leírásokat, további érdekes információkat érdemesebb lejjebb pozícionálni, esetleg fülek (tabok) vagy accordionok mögé rejteni, hogy ne vegyék el a fókuszt a vásárlástól, mégis könnyen megtalálhatóak legyenek.
  • A kapcsolódó ajánlatoknak relevánsaknak kell lenniük. Az adott terméket ne ajánlja fel a rendszer újra ugyanazon az oldalon. Bizalmat ébreszt a felhasználóban, ha ténylegesen kapcsolódó programot ajánl a rendszer, az ellenkezője azonban kifejezetten rossz élményt okozhat.

 

Vásárlás

Ez a legfontosabb folyamat az oldalon, általában ez generálja a bevételek legnagyobb részét. A felhasználók szemszögéből egy stresszesebb helyzet, amikor valamilyen formában pénzt adnak ki a kezükből. Emiatt érdemes mindent nagyon egyértelművé, könnyen átláthatóvá tenni, ugyanakkor minden szükséges információt és funkciót megadni a vásárlóknak. A sikeres vásárlás utáni kommunikáció a felhasználói élmény szempontjából kiemelten fontos. Ha a visszajelzés azonnal megtörténik és az kielégítően informatív és megfelelő megfogalmazású, akkor nagyon sokat segíthet a bizalom erősítésében.

Checkout

Ez a vásárlás szempontjából kiemelt jelentőségű folyamat. A belépő felhasználók gyors és egyértelmű végigvezetése a felületeken nagyban növelheti a felhasználói élményt.

Tapasztalat

A navigáció szinte egyik vizsgált webhelyen sem tökéletes. Nincs mindenhol a folyamatot ábrázoló progress bar és ahol van, – egy kivétellel – ott sem működik megfelelően. Van, ahol csak sima gomboknak tűnnek és van, ahol az aktuális lépés nincs kiemelve. A tovább- és visszalépés funkciók két esetben mondható problémásnak. Egyik esetben a gombok szövegezése nem egyértelmű, a másikban maga a gomb sem az. Olyan alapfunkciók, mint a kosár tartalmának tételes és teljes törlése csak egy szereplőnél elérhető.

Egyes esetekben az oldalak nem megfelelő struktúrája is nagyban rontja a felhasználói élményt. Egy esetben a túl széles folyó szöveg szinte olvashatatlan, egy másikban az információ-szekciók stílusa nagyon zavaró. Vizuálisan ezek jelentős élményromboló tényezők.

 

Az oldal elrendezése nem megfelelő, nagyobb méretnél szétcsúszik a tartalom. A progress bar lépések sima gombnak tűnnek, emiatt a navigáció nagyon nehézkes.

Az oldal elrendezése nem megfelelő, nagyobb méretnél szétcsúszik a tartalom. A progress bar lépések sima gombnak tűnnek, emiatt a navigáció nagyon nehézkes.

 

A layout nagyban rontja az értelmezhetőséget a színek pedig az olvashatóságot. A következő lépés gomb túlságosan alul van.

A layout nagyban rontja az értelmezhetőséget a színek pedig az olvashatóságot.
A következő lépés gomb túlságosan alul van.

 

A felület jól átlátható, funkcionálisan megfelel minden elvárásnak. Bár a navigáció a hejtás alá csúszhat. Progress bar nincs, ez rontja az élményt.

A felület jól átlátható, funkcionálisan megfelel minden elvárásnak. Bár a navigáció a hejtás alá csúszhat. Progress bar nincs, ez rontja az élményt.

 

A sok szín és a rossz elrendezés miatt a felület egyáltalán nem egyértelmű. Túl sok lépés van a progress bar-on, amiből van pár ami felesleges. A navigáció a hajtás alá csúszhat.

 

A vizualitás hiánya miatt (logókkal lehetne mutatni a fizetési módokat) kevésbé egyértelmű a felület. A progress bar nem tartalmaz aktuális lépés stílust.

A vizualitás hiánya miatt (logókkal lehetne mutatni a fizetési módokat) kevésbé egyértelmű a felület. A progress bar nem tartalmaz aktuális lépés stílust.

 

A progress barral ellátott felület átlátható, könnyen kezelhető. Egyszerre csak egy előadásra lehet jegyet venni a szolgáltatónál, de ettől még egy “Összes törlése” gomb hasznos lenne.

A progress barral ellátott felület átlátható, könnyen kezelhető.
Egyszerre csak egy előadásra lehet jegyet venni a szolgáltatónál, de ettől még egy “Összes törlése” gomb hasznos lenne.

 

Javaslatok

  • Lehető legkevesebb lépéssel érdemes megtervezni a folyamat felületét.
  • A vizuálisan letisztult stílusú, könnyen értelmezhető felületek működnek a legjobban.
  • A progress bar sokat segíthet, mivel az egyértelműen mutatja a teljesített-, az aktuális- és a hátralévő lépéseket.
  • Fontos az előre és vissza navigálást kiemelten megmutatni.
  • Érdemes támogatni a Facebookkal, illetve Google+-szal való belépést, mivel ezek gyorsítják a belépés folyamatát.
  • A lista tételes- és teljes törlésének funkcióját érdemes kifejleszteni.
  • Ha van lejárata a kosár tartalmának, akkor azt egyértelműen mutatni kell.
  • A vásárlás után azonnali pozitív validációs üzenetet érdemes küldeni a felületen és emailen. Így jó élménnyel zárul a vásárlási folyamat, ami sokáig megmarad a felhasználókban, illetve kihat későbbi vásárlásaikra is.

Ülőhelyválasztás

Több esetben megkerülhetetlen funkció, ami jellemzően a checkout folyamat része. Itt a könnyű használhatóság, a jó átláthatóság, az informatív adattartalom és a kielégítő vizuális élmény kiemelten fontos.

Tapasztalat

Desktopon általában jól megoldott az ülőhelyválasztás, mobilon nem találkoztunk kifejezetten felhasználóbarát megoldással.

 

Az oldal elrendezése nem szerencsés, nagyon messze esik a progress bartól és a leírástól. A foglalt-, az elérhető- és a kijelölt helyek színe megfelelően eltér egymástól, de az oldal túl színes lesz a nagyon sok használt színtől.

Az oldal elrendezése nem szerencsés, nagyon messze esik a progress bartól és a leírástól.
A foglalt-, az elérhető- és a kijelölt helyek színe megfelelően eltér egymástól, de az oldal túl színes lesz a nagyon sok használt színtől.

 

A felület informatív, megfeleően különbözik az elérhető-, a foglalt- és a kijelölt helyek színe. A navigáció is megfelelő. A jelmagyarázat informatív, de mivel legalul van, nem biztos, hogy mindenki megtalálja.

A felület informatív, megfeleően különbözik az elérhető-, a foglalt- és a kijelölt helyek színe. A navigáció is megfelelő. A jelmagyarázat informatív, de mivel legalul van, nem biztos, hogy mindenki megtalálja.

 

A foglalt-, az elérhető- és a kijelölt helyek eléggé eltérnek egymástól, bár a színek nem túl szerencsések és nem konzekvens a kosárba tétel gomb színével. A navigáció elég nehézkes. Összhatásában nem túl felhasználóbarát.

A foglalt-, az elérhető- és a kijelölt helyek eléggé eltérnek egymástól, bár a színek nem túl szerencsések és nem konzekvens a kosárba tétel gomb színével. A navigáció elég nehézkes. Összhatásában nem túl felhasználóbarát.

 

A foglalt-, az elérhető- és a kijelölt helyek jól látszanak és megfelelően elkülönülnek egymástól. A kijelölt helyek és a kosárba tétel színe konzekvens. A navigáció egyértelmű, könnyen használható.

A foglalt-, az elérhető- és a kijelölt helyek jól látszanak és megfelelően elkülönülnek egymástól. A kijelölt helyek és a kosárba tétel színe konzekvens.
A navigáció egyértelmű, könnyen használható.

 

Az árkategória szűrő jó megoldás. A színek viszont nem egyértelműek és színmagyarázat sem elérhető.

Az árkategória szűrő jó megoldás.
A színek viszont nem egyértelműek és színmagyarázat sem elérhető.

 

Javaslatok

  • Jó megoldás lehet az ülőhelyválasztást a még rendelkezésre álló jegyek számának kijelzésével összekapcsolni.
  • A navigációs funkciókat (térkép nagyítás, kicsinyítés, mozgatás, helyek kijelölése) desktopon az egérmozgatáshoz igazodva, kényelmesen érdemes elhelyezni.
  • Ugyanezeket a funkciókat a mobilon érintőképernyős kézmozdulatokkal (gesture) érdemes segíteni és ezek lehetőségét meg is kell mutatni.
  • A jelöléseket (elérhető, foglalt, kijelölt helyek) minél konvencionálisabban érdemes megtervezni. Jó megoldás lehet, ha a már nem elérhető helyek szürkék vagy halványabbak és a kijelölt helyek kapják a legerősebb színt.
  • A különböző árkategóriájú helyeket elég lehet csak színárnyalatokkal jelezni, nem érdemes több színnel feleslegesen bonyolultabbá tenni a felületet.
  • Mobilos felhasználáskor a nehezebben használható, kisebb képernyő miatt kényelmes lehet egy ülőhely-ajánló funkció.

 

Vásárlás után

A jegyvásárlás általában fizetéssel záródó folyamat, emiatt különösen fontos, hogy jó élménnyel járjon.
Sok esetben ez az utolsó interakció az oldalon, ami mindig meghatározó az élmény későbbi értékelésekor. Vannak funkciók, amik segítenek a bizalomépítésben egy vásárlás megtörténte után közvetlenül és a későbbiekben is. Ezekkel operálva sokat lehet tenni a különösen értékes vevők, a value user-ek megszerzése és megtartása érdekében.

Tapasztalat

Visszajelzések ugyan mindenhol vannak, azonban nincs mindenhol kommunikáció a felületen azonnal, a vásárlást követően.

Javaslatok

  • Mindig jelenjen meg visszajelzés az adott felületen a sikeres vásárlásról.
  • A vásárló kapjon emailt a megvásárolt termékről és annak fontos paramétereiről.
  • A jegy/jegyek elküldése digitális formában, azonosítóval történjen.
  • Megvásárolt jegyek lehessen elküldeni több, különböző email címre.
  • A jegyvásárláshoz kapcsolódjon visszaváltás opció.
  • A hírlevélre feliratkozott felhasználók vásárlásaik szerint kapjanak egyedi kapcsolódó ajánlatot.

 

“High-value user” kör kiépítése a felhasználói élmények javításával

A visszatérő és rendszeresen vásárló látogatói kör elérése és bővítése érdekében érdemes olyan funkciókra figyelni, melyek az egyedi tartalomszolgáltatással kapcsolatosak. Különböző kommunikációs csatornákon releváns információk közlésével és hasznos interakciókkal érhetők el ezek a célok.

Hírlevelek

A rendszeresen vásárló felhasználók általában szívesen használják a heti, havi és tematikus hírleveleket információszerzésre. A jól célzott ajánlatokon keresztül magas konverziós arány érhető el. Hasznos a számukra, ha részletesen is meg tudják adni érdeklődési területüket programtípus, zenei műfajok, vagy akár konkrét előadók, rendezők szerint is.

Tapasztalat

Részletesebb hírlevél-beállításokat csak egy helyen találtunk. Van olyan szolgáltató, ahol három féle hírlevéltípus van és ezen felül lehet még pontosítani az érdeklődési igényeket. Itt a hírlevéltípusok elnevezése valamiért angolul van megadva, így nem biztos, hogy a felhasználók számára pontosan érthető, hogy melyik mit is takar. A speciálisan a napi „last minute” termékeket értékesítő oldal hírelvelei két kategóriába sorolhatók és ez teljes egészében kielégíti a szolgáltatóval szemben támasztott igényeket. Van olyan szereplő, amelyik a regisztrációval automatikusan küldi a hírleveleit.

 

Az oldal termékpalettájához (napi last minute jegyek) tökéletesen igazodó két különböző típusú napi hírlevél elérhető.

Az oldal termékpalettájához (napi last minute jegyek) tökéletesen igazodó két különböző típusú napi hírlevél elérhető.

 

Három hírlevéltípus van, amit tovább lehet finomítani. Az angol fantázianevek nem egyértelműek.

Három hírlevéltípus van, amit tovább lehet finomítani. Az angol fantázianevek nem egyértelműek.

 

Ugyanitt előadókra viszont külön lehet kérni hírlevelet, ami hasznos lehet.

Ugyanitt előadókra viszont külön lehet kérni hírlevelet, ami hasznos lehet.

 

 

Javaslatok

  • A vásárlói szokásokat megfigyelve érdemes kialakítani a hírlevelek típusait és tartalmukat.
  • Ahol széles a programkínálat, ott hasznos lehet a hírlevélbeállítások további finomítása – akár konkrét előadókra, helyszínekre is.
  • A hírlevelek kategóriáinál egyértelmű elnevezéseket érdemes használni.
  • A kedvencekkel összekapcsolt rendszer küldhetne hírlevelet, ha a mentett kedvenc előadók a közelben lépnek fel.

Kedvencek

Ez a funkció mind a felhasználók, mind a szolgáltatók számára nagyon hasznos tud lenni. A szolgáltatók olyan adatokat tudnak gyűjteni a felhasználóikról, amik segíthetnek kampányok, egyedi hírlevelek, ajánlók megtervezésekor. Ezáltal a felhasználók is sokat pontosabb információkhoz juthatnak.

Tapasztalat

A vizsgált szolgáltatók közül mindössze egy fejlesztett ilyen funkciót. Itt programokat, előadókat és helyszíneket egyaránt be lehet jelölni. Két másik szolgáltató esetében bár kevésbé fontos, de a termékpaletta egyedisége ellenére is lenne értelme ilyen funkció kialakításának. További két oldalon nem találtunk ilyen funkciót lefejlesztve.

 

Több kategóriát is tartalmaz a kedvencek. Kielégíti a lehetséges igényeket.

Több kategóriát is tartalmaz a kedvencek. Kielégíti a lehetséges igényeket.

 

Javaslatok

  • A kedvencekhez adás és a kedvencek kezelése funkciót minden kategóriában érdemes fejleszteni.
  • Az innen kapott információk felhasználása kampányoknál, akcióknál hasznos lehet.
  • Az egyedi, szermélyre szóló hírlevelek és az oldalon elhelyezett egyedi termékajánlók tartalmának megtervezése jelentősen javítja a felhasználói élményt.
  • Kedvencek megosztása funkció a közösségi megosztás speciális fajtája, segíthet az új felhasználók megszerzésében.

Kapcsolódó ajánlatok

A kapcsolódó ajánlatok egy olyan funkció, amely feleslegesen frusztrálhatja a felhasználókat, amennyiben a működési logikája nem megfelelő, így a tartalma a felhasználó számára nem releváns. Leginkább kategória-, találati lista- és termékoldalakon lehet jó megoldás.

Tapasztalat

Nem minden vizsgált szereplő termékskálája kívánja meg, hogy legyenek ajánlott tartalmak. Ahol ez az igény valós, ott a kapcsolódó ajánlatok megfelelően meg is jelennek. Találtunk viszont olyan oldalt is, ahol az adott termékoldalon is felkínálja a rendszer ugyanazt a terméket. Ennek oka valószínűleg az, hogy a rendszer mindössze egy kiemelt ajánlati listát alkalmaz és minden oldalon ezt jeleníti meg.

 

Egy esemény aloldalon az adott eseményt ajánlja a rendszer. Ez kifejezetten rontja a felhasználói élményt.

Egy esemény aloldalon az adott eseményt ajánlja a rendszer. Ez kifejezetten rontja a felhasználói élményt.

 

Javaslatok

  • Érdemes olyan ajánlót fejleszteni, ami figyelembe veszi, hogy melyik URL-en mi lehet releváns.
  • A belépett felhasználók preferenciái érdemes figyelembe venni az ajánló blokkok összeállításánál.

 

Toplisták

A kiemelt ajánlatok mellett egy hasznos indikátor lehet a felhasználók számára egy, a legnépszerűbb programokról összeállított lista. Általában szívesen kattintják azok a felhasználók, akik elsősorban a böngészés révén jutottak el az oldalra.

Tapasztalat

Az öt vizsgált szolgáltató közül négynél a termékpaletta indokolná a toplisták fejlesztését, azonban közülük is csak ketten alkalmazzák ezt a megoldást. Ebben a két esetben a toplisták a nyitólapokon elérhetők, míg az egyiküknél a kategóriaoldalakon is megjelenik az oda tartalmilag tartozó toplista. A legjobb megoldás a nyitólapon összesített, de kategóriákra szűrhető kialakítás.

 

A főoldalon egy alapértelmezetten összes kategóriát tartalmazó toplista látható. A tartalmi kategóriát egy lenyíló listából lehet kiválasztani.

A főoldalon egy alapértelmezetten összes kategóriát tartalmazó toplista látható.
A tartalmi kategóriát egy lenyíló listából lehet kiválasztani.

 

Javaslatok

  • Összesített toplista megjelenítése a főoldalon.
  • A lista tetején egy szűkítési lehetőség fejlesztése kategóriákra és alkategóriákra.
  • A kategóriaoldalakon az adott kategóriához tartozó toplista megjelenítése.
  • Szűkítési lehetőség fejlesztése alkategóriákra a kategória oldalon.
  • A vizsgált időszak finomítása “múlt heti”, “elmúlt 30 nap” bontásokban.

 

Címkefelhő

A toplistához hasonló, de szabadabb tartalommal bíró szekció. A címkefelhő a legtöbbet használt keresőszavakból áll, hierarchikus felépítésben. Ez a kiegészítő funkció jellemzően az oldalon több időt eltöltő felhasználók számára hasznos.

Tapasztalat

Egyik vizsgált szereplő sem alkalmaz a felületén címkefelhőt.

Javaslatok

  • A címkefelhő tartalmazhat szezonális vagy bizonyos időtartamra vonatkozó keresőkifejezéseket.
  • A főoldal alján érdemes elhelyezni.