HVG Könyvek

A HVG Kiadó valamennyi kiadványa valós tényekre épít, és a tudásátadást célozza – ezzel a küldetéssel indult útjára a HVG Könyvek is 2003-ban, amely mára a non-fiction kategória legjelentősebb szereplőjévé vált. Évi 50-60 új kiadvánnyal jelentkezik üzlet, menedzsment, pszichológia, önismeret, népszerű tudomány, életrajz, tényfeltáró irodalom témakörökben. 2010-ben ismeretterjesztő gyerekkönyvekkel bővült a kínálat.

A HVG Könyvek oldalát a BIG FISH megbízásából az Ergonómia Kft. elemezte analitikai szempontból – azaz az adatgyűjtésük pontossága, és a beérkezett adatok teljessége és tisztasága szempontjából -, valamint funkcionális, UX szempontból. Az elemzés célja az volt, hogy olyan fejlesztési javaslatokat tegyenek, amiknek segítségével az oldal hatékonyabban és egyszerűbben tudná értékesíteni a webes felületének termékeit. A javaslatokat a HVG Könyvek felelősei és a BIG FISH szakértői 100 órányi fejlesztési térképpé alakították. Az eredményeket 2017 január végén mérték vissza az Ergonómia Kft. szakértői.

Az elemzés

Keresés

UX szempontból vizsgálva a webes felületet, az egyik fő felfedezés a kereső méretének változtatási lehetőségei voltak. Bár a kereső megfelelő helyen – a felhasználók által várható lokáción – helyezkedett el, a mérete nem emelte ki a fejléc többi eleme közül, nehezen volt észrevehető:

 A keresési funkcióhoz kapcsolódótt a találati lista újragondolása is. A lista a túlságosan nagy listaelemek miatt kevéssé volt áttekinthető:

A találati oldalakon a lapozási lehetőség nem volt elég figyelemfelkeltő: több részletre volt osztva, illetve kisebb betűtípust alkalmaztak. Mobilos keresésnél a rosszul beírt keresőszavakra fejlesztőknek szóló hibaüzenetet kaptak a látogatók, mint a lenti “psiholig” kifejezésnél látszik:

Az elemzés alatt kiderült, hogy a felvitt, ékezettel rendelkező könyvekre, ha azok címére vagy szerzőjére ékezet nélkül keresett a felhasználó, nem érkezett találat.

Főoldal

A nyitó oldalon eredetileg nem volt ár, illetve a szerzők sem voltak feltüntetve a könyvek mellett, ami a felhasználók számára könnyen elbizonytalanodást okozhatott.

Hőtérképes elemzés alapján a könykategóriák elrendezésének megváltoztatására is igény mutatkozott: a kategórialista felsorolása duplán jelentkezett, egyrészt egy vertikális, majd pár sorral lejjebb egy horizontális menüként.

Vásárlási folyamat

A vásárlási folyamat elemzése a kosárikonnal kezdődött: egy-egy termék kosárba helyezésekor dupla pop-up ablak jelent meg az oldalon, valamint a kosárba tett termékek számát nem látta a felhasználó folyamatosan.

A kosárban került termékek törlése is nehézkes volt a felhasználók számára. Ami azonban a legsürgetőbb változtatásként felmerült, az volt, hogy a hvgkonyvek.hu checkout folyamatában nem volt átlátható, a vásárlás melyik lépésénél is tart a felhasználó, illetve, hogyan tud visszalépni egy előző lépéshez, amennyiben módosítaná a kosár tartalmát vagy valamilyen megadott adatot.

A fejlesztések

A leglátványosabb változás a hvgkonyvek.hu főoldalán történt: a navigációt egyértelműbbé tették egy nagyobb keresésőfelülettel, swipe-olható sliderképekkel, valamint duplázott, vertikális és horizontális menü helyett csak horizontális menü használatával:

A korábbi fejléc

A korábbi fejléc és navigáció

 

Az újratervezett megoldás

A kosárba tételkor a dupla pop-up ablak helyett csak egy jelzés érkezik, hogy a kosárba tétel megtörtént. A keresés jóval egyértelműbbé vált: már az ékezet nélküli kereséseket is felismeri a rendszer, és releváns találatokat hoz vissza.

A nyitó oldalon ezenkívül a szerzői nevek és árak is megjelentek. A keresés utáni találati listaoldalak pedig a fejlesztések után sokkal több információt tartalmaznak a könyv összefoglaló rövidítésével. A lista azonban áttekinthető maradt:

A korábbi lista

A korábbi lista

 

Az újratervezett lista

Az újratervezett lista

A vásárlási folyamat a fejlesztések során áttekinthetőbbé vált: egy ún. Progress bar bevezetése segítségével a felhasználók tudják, hogy hol járnak a folyamatban, illetve könnyen vissza tudnak lépni.

Az eredmények

A fejlesztések 2016. decemberében zajlottak le, és 2017. január 1-20. között zajlott ezek visszamérése. A januári időszak adatait 2016, ugyanezen időszakával hasonlítottuk össze, a szezonalitás kizárása érdekében.

2016. és 2017. januári eredményeit összehasonlítva az összbevétel 27,91 százalékkal nőtt – pedig az oldal desktop-os felhasználóinak száma nem változott szignifikánsan (1,5 százalékos csökkenést mutatott). A konverziós arány azonban több, mint 10 százalékkal nőtt. A konverziós arány javulása érdekében számos fejlesztést bevezettek, többek között a főoldal áttervezését, ami az ott töltött idő 17,3 százalékos növekedésével sikeresnek mondható. A hvgkonyvek.hu képes volt úgy növelni a tranzakciók számát, hogy a munkamenetek száma nem változott jelentősen – azaz az oldal a már meglévő, a márkát ismerő vevőit tudta aktivizálni.

A vevők kosárértéke is jelentősen, több, mint 12 százalékkal nőtt: ehhez valószínűleg erősen hozzájárul, hogy a fejlesztések során bevezették a termékoldalakon a kapcsolódó termékek megjelenítését.

Összefoglalás

A hvgkonyvek.hu egy kiemelkedően sikeres projektnek nevezhető, ami bemutatta, hogy az oldalt és a márkát már ismerő felhasználókat hogyan tudják UX változtatásokkal (több) vásárlásra buzdítani. Ez is mutatja, hogy minden e-commerce oldalt érdemes rendszeres időközönként refaktorálni, újraelemezni és áttervezéseket végrehajtani rajta analitikai és hőtérképes adatok segítségével.