Háda webshop

 2013-ban a magyar használtruha kiskereskedelem meghatározó piaci szereplője a Háda Kft és a közép-európai használtruha nagykereskedelem szintén meghatározó piaci szereplője úgy döntött, hogy online kereskedelembe kezd. 2014 szeptemberében indult el Magyarországon a Háda webshop, mely használtruhákat árul és azóta már román, szlovák, lengyel, cseh és horvát piacon is jelen van.

Meghatározó szereplői a magyar használtruha e-kereskedelemnek, valamint két szakmai megmérettetésen indultak: 2015-ben a 3. helyezettek a SzEK.org által szervezett Év internetes kereskedője versenynek, ugyanitt 2016-ban a 2. helyet szerezték meg.

2016-ban már naponta kb. 200 megrendelésük érkezik, és több mint 1000 db ruhát adnak el.

A webáruház az alapvető e-kereskedelmi gyakorlatban megkövetelt funkcionalitásnak és elvárásoknak teljes mértékben megfelelt, a javaslataink az alábbi területre összpontosítanak:

  • apróbb finomítások, amelyek a felhasználói élmény további növelését, kényelmesebb használatot eredményeznek
  • a navigáció és szűrés felületének újratervezése a használati szokásoknak megfelelő optimalizálása
  • az egyedi értékesítési modellre épülő kiegészítő megoldások, amelyek implementálásával a felhasználók további vásárlásra ösztönözhetők, ezáltal az értékesítési volumen és tranzakciószám tovább növelhető

Felhasználói élmény

Szállítási költségek kommunikációjának javítása

Egy webshop vásárlási folyamatában általánosságban követendő irányelv, hogy a kommunikáció legyen mindenhol egyértelmű. A választási opcióknál a lehető leginkább teljes körű, rejtett vagy későn kiderülő költségekkel ne terheljük a vásárló rendelését.

Jellemzően például a szállítási opciók kiválasztásánál lehet az egyik szempont a kényelem és praktikusság mellett az egyes szállítási módok költsége is. Ez a korábbi megoldásban a szállítási adatok megadásánál nem volt feltüntetve, csak két lépéssel később, a megrendelés leadása előtt összegző képernyőn jelent meg először.

Szállítási költségek - előtte

A módosítás után a szállítási adatok megadásál már minden opciónál egyértelműen szerepel a logisztikai szolgáltató megnevezése, a várható kiszállítási időtartam, valamint az adott opciók pontos költsége is.

Szállítási költségek - utána

Figyelmeztető üzenetek használhatóságának javítása

A felhasználói felületek tervezésél törekedni kell arra, hogy a látogató lehetőség szerint soha ne kerüljön “zsákutcába” a böngészési folyamat során. Lehetőség szerint ne forduljon elő az, hogy egy lépés után nem tud az általa kívánt irányba továbblépni, akkor sem ha ez egyébként valamilyen valós indok miatt nem lehetséges.

A figyelmeztető vagy tájékoztató üzenetek esetén előfordult, hogy a látogató megkapta ugyan a pontos tájékoztatást, azonban a webshop nem segítette kellőképpen, hogy a folyamatban továbblépjen.

Például:
Ha webshopba be nem jelentkezett látogatóként a kívánságlistára szeretnénk helyezni egy terméket, megjelenik a tájékoztató üzenet, hogy a funkció használatához be kell jelentkezni, azonban semmilyen opciót nem kínál.Figyelmeztetés - előtte

A módosítás után minden olyan tájékoztató üzenet esetén, ahol releváns további művelet értelmezhető, bekerült a továbblépést segítő, tovább irányító opció, az említett példában a belépés közvetlen elérését lehetővé tevő gomb.

Figyelmeztetés - utána

Navigáció és szűrés felületének újratervezése

A felhasználói felület hőtérképes elemzése során kiderült, hogy böngészés közben a látogatók számára a szűrési opciók fontossági sorrendje nem azonos azzal, ahogyan a webshop megjeleníti őket.

A kategóriák és az “Akciók”, “Újdonságok” blokkok után következnek a méret szűrők, amelyek azonban így minden képernyőméret esetén csak görgetéssel érhetők el. A hőtérkép segítségével sikerült az egyes szűrőtípusok használati mintázatát felmérni és egyértelműen látszódott, hogy a kategóriák után a méretek a legfontosabb szűrési feltételek a látogatók számára.

Szűrő hőtérkép

A probléma kiküszöböléséhez a navigációt, a kategóriastruktúrát és a fejlécet jelentősen újra kellett tervezni ahhoz, hogy a méret szűrők a látogatók számára könnyebben és gyorsabban elérhetők legyenek.

Konverziónövelés

Kosár és kívánságlista működésének átalakítása

A Háda webshop értékesítési modellje eltér az átlagos webáruházakétól, mert minden egyes termék egyedi, mindenből csak egyetlen példány áll rendelkezésre. (A webshop saját, külön raktárkészlettel dolgozik, a fizikai boltok és a webshop készlete teljes egészében elkülönül.) Annak érdekében, hogy ne fordulhasson elő, hogy egy terméket (közel) egyidőben többen is megvásárolnak, a webshop egy kosár zárolási logikát alkalmaz: ha egy látogató a kosarába tett egy terméket, akkor az a termék a webshopban azonnal foglalt státuszba kerül, más látogató nem teheti a kosarába és nem vásárolhatja meg azt.

A zárolások mellékhatásainak kiküszöbölésére minden kosárnak van egy lejárati ideje. Ha ezen időn belül a látogató nem vásárolja meg a kosarában levő termékeket, akkor azok újra felszabadulnak és bármely más látogató számára elérhetővé válnak. A vásárláshoz rendelkezésre álló időről egy visszaszámláló folyamatosan tájékoztatja a felhasználót a kosárban:

Kosár visszaszámláló

A korábbi megoldás a számláló lejárata előtt figyelmeztette a felhasználót, majd lejáratkor a termékeket kivette a kosárból és újra elérhetővé tette. Ez két szempontból jelentett problémát:

  1. ha a látogató a termékeket mégis meg szerette volna vásárolni, újra ki kellett keresnie őket a webshopból
  2. a kosár kiürítésével a vásárló visszahívása, újra megszólítása nehezen volt kivitelezhető

A kosár működési logikája a fejlesztés során úgy változott meg, hogy bejelentkezett felhasználók esetén a határidő lejáratakor a kosarat nem csak kiüríti a webshop, hanem a tartalmát a felhasználó kívánságlistájára helyezi át. A kívánságlistán levő termékek nem zároltak, a többi felhasználó számára elérhetőek, de érdeklődés esetén könnyen újra kikereshetőek.

A funkció működésének támogatására a webshop belépés funkciója kiegészült a “Belépve maradok” opcióval is.

Belépve maradok

Kívánságlista értesítő levelek megvalósítása

Az előző pontban részletezett fejlesztésnek köszönhetően a felhasználók kívánságlistáján már nem csak azok a termékek szerepeltek, amelyeket explicit módon böngészés közben hozzáadtak, hanem azok is, amelyeket a kosárban “felejtetttek” – ezek azonban ugyanúgy értékes információval szolgálnak a webshop számára.

Ezen adatokat felhasználva egy visszahívó kampány készült, amely értesíti a felhasználókat, amennyiben a kívánságlistájukon szereplő valamely terméknek / termékeknek az ára csökken, így ösztönözve őket a visszatérésre és vásárlásra.

Eredmények

A kampány a beüzemelést követő 3 hónapos mért időszakban a magyar webshopban

  • több mint 4000 visszatérő látogatást
  • 4% feletti konverziós arányt
  • több mint másfél millió forintos plusz bevételt

eredményezett.