G'Roby

A G’Roby Élelmiszer-szupermarket láncot Gárdonyi Róbert alapította 1992-ben. A Budapesten működõ bolthálózat jelenleg 5 üzletet üzemeltet, 1999-ben indította útjára házhozszállítás szolgáltatását, és Magyarországon az elsõk között, 2000 tavaszán nyitotta meg on-line áruházát.

A BIG FISH és a G’Roby 2016. októberében kezdett egy közös optimalizáló projektbe. A kooperáció során a G’Roby adatforrásokat (Google Analytics, HotJar, teszt fiók) bocsátott a szakértők rendelkezésére, amelyek alapján fejlesztési javaslatok készültek. A cél a felhasználói élmény továbbfejlesztése, valamint a webshop eredményességének további növelése volt.

Az elemzés

Az elemzés során a főbb javaslatok az oldal teljesítményének optimalizálására, az organikus keresési elérés növelésére, a vizuális tartalmak egyszerűsítésére, a kereső és egyéb, konverziót nagyban támogató elemek funkcionalitásának fejlesztésére vonatkoztak.

Az oldal grafikai elemeinek elrendezéséve, a kereső funkcionalitásának továbbfejlesztéséve, a vevői tájékoztatás pontosításáva, és a vásárlási folyamat egyes lépéseivel (a regisztrációtól kezdve a vásárlási folyamaton át az after sales-ig és az e-mail kommunikációig) kapcsolatban egyaránt születtek javaslatok.

Az elemzés eredményének közös kiértékelése után a javaslatokból kiválasztottuk azokat a feladatokat, amiket a rendelkezésre álló fejlesztési keretben megvalósíthatónak, és a lehető legnagyobb várható haszonnal rendelkezőnek ítéltünk.

A fejlesztések

A megvalósított fejlesztések alapvetően öt témakörre csoportosíthatóak:

  • az oldal sebességének növelése,
  • az organikus elérés fejlesztése,
  • az e-mail kampányok optimalizálása,
  • a kereső optimalizálása,
  • kisebb, az oldal átláthatóságát, egyértelműsítését szolgáló fejlesztések.

Az oldal sebességének növelése

A weboldal sebessége nem csupán a keresőmotorokban való helyezés miatt fontos, hatással van a felhasználói élményre, valamint befolyásolhatja az AdWords és az egyéb online hirdetések költségét is. Indikert módon kihat az oldalak megtekintésének számaira, a visszafordulási arányra, és természetesen a konverziós arányra is. Összességében elmondhatjuk, hogy az oldal sebessége az egyik legfontosabb technikai jellegű mérőszám, amely közvetlen hatással lehet minden más adatra is.

A G’Roby webshopban a sebességgel kapcsolatos fejlesztések főleg a grafikai elemek és kódrészletek tömörítését és a Google irányelveinek megfelelő optimalizálását érintették, valamint egyes kódrészletek átszervezését jelentették.

Az organikus keresésekből érkező átkattintások számának növelése

Az oldal az elemzés idején nem rendelkezett a keresési találatokat többlet információkkal ellátó adatmegjelöléssel (strukturált adatok), aminek segítségével a G’Roby webáruházára mutató linkek gazdagabban jelenhetnek meg (pl.bélyegképpel, illetve egyéb plusz információval) a keresők találati listáiban, ezzel nagyobb átkattintási arányt eredményezve.

E-mail kampányok optimalizálása

Az elemzés a marketing hírlevelek megjelenésénél mutatott rá további fejlesztési lehetőségekre: mobil optimalizációval a levelek több átkattintást eredményeznének – ehhez az emailben szereplő képek erőteljes tömörítésére adott javaslat mellett döntöttünk, valamint, hogy a képekre ne kerüljön szöveg. Ezekre azért van szükség, mert a mobilinterneten böngészők lassabban töltik le a tartalmakat, sőt, sok esetben teljesen blokkolják a fotókat – így az üzenet (vagy a CTA gomb) nem is jut el hozzájuk egyik esetben sem. Az emailek ilyen szempontú optimalizálásától az átkattintási arány növekedését vártuk.

Kereső optimalizálása

Az elemzés idején a G’Roby oldalán termékeket név és vonalkód alapján egyaránt lehetett keresni, valamint termékkategória szerint már előszűrhetőek voltak a találatok a keresősávból. A kereső a leggyakoribb keresések alapján is felajánlott találatokat, valamint használta a teljes termékkínálatot az automatikus kiegészítésre.

A találati oldalon nem megfelelő kulcsszó beírása után üres találati oldal fogadta a felhasználót, a rendszer nem ajánlott valamilyen módon releváns vagy akár véletlenszerű termékeket. A kereséssel kapcsolatos hibaüzenet a keresősávtól távolabb jelent meg.

Az elfogadott javaslat szerint a nem megfelelő kulcsszó beírása utáni “üres” találati oldalt frissítettük a legnépszerűbb, illetve személyre szabott termékekkel. A fejlesztés sikerét a megtekintett oldalak számában mértük, valamint a konverziós arányhoz is hozzájárul a könnyebb keresés.

Egyéb fejlesztések

Az oldallal kapcsolatos bizalom növelése, valamint az átláthatóság növelésének érdekében több kisebb fejlesztés mellett döntött a G’Roby és a BIG FISH:

  • A kosár a szövegezésben egyértelművé tettük, hogy a megjelenített érték a házhozszállítás költségét nem tartalmazza
  • A mobil alkalmazás népszerűsítésére szolgáló kreatívot a láblécbe helyeztük
  • A vevőtájékoztatót (a regisztráció és a vásárlás lépéseit bemutató segédletet) közvetlenebb nyelvezetűre fogalmaztuk, és a tárgyalt funkcióra továbbmutató linkekkel,  gombokkal egészítettük ki.

Eredmények

A fejlesztések visszamérése januárban történt: két hetes időszakot hasonlítottunk össze egy októberi, fejlesztés előtt bázis időszakkal.

  • Az oldal betöltési sebessége közel 20%-kal csökkent. Ez az organikus elérés növekedését, valamint a hirdetési költségek csökkenését is eredményezheti.
  • Az organikus keresésekből érkező átkattintások száma 10%-kal nőtt az oldalt többlet információkkal ellátó strukturált adatok elhelyezésének hatására.
  • A marketing célú emailek optimalizálásával mobilon 44%-kal, tableten pedig 54%-kal nőtt az átkattintások száma.
  • A kereső funkcióinak optimalizálásának határára 20%-kal több oldalt néztek meg a látogatók.

A G’Roby és a BIG FISH ezen együttműködésének eredményeként a G’Roby webshop e-kereskedelmi konverziós arányában 7%-os növekedés volt mérhető.